Planleggingssjef Håkond Lund er spent på trafikken. Foto: Brede Bremnes-GIlje

Feirer de nye trikkene

Nå skal de gamle trikkene vekk, og nye trikker rulles ut. Dette feiret det kommunale selskapet Sporveien.
Fredag, 2 desember, 2022 - 16:40

Onsdag denne uken startet utrullingen av de nye trikkene i Oslo. Dette er stort for selskapet Sporveien, og de feiret med å dele ut boller, kaffe og refleks til forbigående ved Olaf Ryes Plass på Grünerløkka. 

Universelt utformet


Jan Egil Meling er spent på hva Oslos befolkning tenker om de nye trikkene. Foto: Brede Bremnes-Gilje

Produksjonssjef i Sporveien Jan Egil Meling forteller at dette er stort for ikke bare dem, men hele Oslo. Han mener de nye trikkene er et steg i riktig retning for alle i Oslo, inkludert de med fysiske utfordringer.

–De nye trikkene er mye større enn de gamle. Dette gjør at de blir plass til flere, men også en mye bedre løsning for for eksempel rullestolbrukere, sier Meling

Han forteller at utformingen av en universell tilgjengelig trikk har vært et av de mest sentrale poengene ved utviklingen av de nye trikkene. 

 

Planlagt lenge

Allerede i 2010 begynte planleggingen av de nye trikkene. Meling forteller at slike prosesser tar veldig lang tid, og han gledes av at det nå endelig vil merkes i trafikken.

– Planleggingen begynte i 2010, og ble besluttet i 2015. Etter alle planleggingsfasene var over ble de bestilt i 2019, og nå kan Oslos befolkning endelig nyte av dette, sier Meling. 

Nå rulles det ut mellom seks og syv trikker frem til jul, og det vil bare øke etter nyttår. 

Mye bedre plass


Håkon Lund deler ut boller og refleks. Foto: Brede Bremnes-Gilje

Planleggingssjef Håkond Lund er spent på trafikken fremover. De nye trikkene har nemlig plass til betrakelig flere mennesker.

– De nye trikkene er 34 meter, som er lengre enn de tidligere. Dette gjør at passasjerkapasiteten øker med hele 50 prosent, sier Lund.


Slik ser den nye SL18 trikken ut. FOTO: Frida Tvedte Matre

Lund forteller at så lange trikker også har skapt på utfordringer. Det er nemlig slik at ikke alle trikkestopp i Oslo har lange nok platformer til at hele trikken får plass. 

– Alle trikkestopp skal på sikt kunne passe de nye trikkene. Enn så lenge vil det bli noe begrenset ved de korteste stoppene, løsningen vil være å kun benytte seg av noen av utgangene på de stoppene det gjelder, sier Lund.

Lund forteller også at de gamle trikkene nå fases ut gradvis, og vil bli skrapet.

 

På tide

Forbigående Kristoffer Wathne synes dette grepet er veldig nødvendig. 

– Jeg har ikke tenkt på det før, men det er på tide at trikkene blir et mer inkluderende tilbud, avslutter Wathne.