Roy Morten publiserer én til to videoer daglig på matbutikkens TikTok-konto. Skjermdump: TikTok Spar Gran

Har du hørt om Roy Morten?

Spar Gran har blitt en hit på TikTok. Mange bedrifter tar nye metoder i bruk.
Fredag, 3 mars, 2023 - 15:31

Flere og flere norske bedrifter har nå begynt å lage videoer på plattformen, blant annet Spar Gran. Siden de startet TikTok-kontoen 31. januar, har Spar Gran nådd 56 000 følgere på plattformen, mye på grunn av Roy Morten Lereng, som jobber i butikken.

Tatt helt fullstendig av

– Mye av årsaken tror jeg har med at jeg er meg selv på videoene, uten filter. Jeg har blitt kjent for Monster, og har et veldig tett samarbeid med Coca Cola, og fikk muligheten til å ha knalltilbud på Monster energidrikk, sier Lereng.

Han sier også at man fort kan få skremmende mye makt, og at han prøver å motivere følgere som handler til å kjøpe sunne ting, som salat og frukt. 

I en av de første videoene han lastet opp på TikTok-brukeren, sa han at de ville gi tolv Monster til alle som likte og delte videoen.


Spar Norge har i år 30-årsjubileum. FOTO: Alexander Time Lindberg

Noen timer senere fikk han en telefon av en kollega som sa at de teknisk sett måtte gi bort 10 000 Monster, og at folk sto utenfor og ville ha energidrikken.

– Planen var å trekke én vinner, men jeg glemte å si det siden vi måtte være veldig raske i videoen, sier Lereng.

Influenser-besøk

Han sier selv at han har hatt en utrolig reise siden oppstarten av TikTok-kontoen. Før påske håper han at kontoen når en følgerbase på 75 000.

Lokalbutikken har også samarbeidet med influenser Oskar Westerlin, etter lanseringen av den nye sjokoladebollen hans. Da Oskar Westerlin var på besøk hos Spar Gran, var det omtrent 1500 mennesker innom butikken.

– Vi ble spurt av rektoren fra ungdomsskolen om vi kunne komme opp å si hei til barna. Da vi kom dit hoppet barna opp og ned, og vi tok selfier, sier Lereng.

Hvem bruker TikTok? 

I Norge er TikTok dominert av yngre brukere. I 2022 brukte 71 prosent av unge i aldersgruppen 12-19 år TikTok daglig. For alle over 30 år, er det omtrent 10 prosent som bruker TikTok daglig. Nils Petter Strømmen jobber som seniorrådgiver i Kantar. De lager kontinuerlig analyser av nordmenns mediebruk på en rekke plattformer, blant annet TikTok.

– TikTok er en kanal som har vokst i rekordfart, særlig blant ungdommer og unge voksne. Seks av ti unge mellom 15-24 år bruker TikTok daglig. Hvor mye tid de bruker har vi ikke statistikk på, sier Strømmen. 

– Kan TikTok ha noen negative konsekvenser for unge?

– TikTok er en underholdningsplattform og har en del positive sider ved at man finner en kanal man trives med. Jeg tror de fleste ungdommer ser på TikTok som noe positivt, men det er nok noe kontroversielt og støtende innhold også, sier Strømmen.

 

 

Emneord: 
Tags: