Bymiljøetaten har satt ut disse betongblokkene for å hindre parkering. Foto: Tuva Schøyen Grue

Parkeringskaos skaper fortvilelse: – Det er idiotisk

Ski- og turgåere er fortvilet over betongblokkene som hindrer parkering på Hammeren i Maridalen.
Tirsdag, 28 mars, 2023 - 14:57

Det knaser i grus under skisko. Rytmiske skritt nærmer seg starten på skiløypa. 

Knasingen blir til knirking i den harde vårsnøen. Bestemte fingre fester bindingene til tuppene av skiskoene, før de klistersmurte skiene sklir avgårde innover marka.


Sola lokket flere turglade sjeler ut denne formiddagen. Foto: Tuva Schøyen Grue

Det er mandag formiddag, og etter hvert som sola varmer mer og mer, blir flere fristet til å ta turen inn til Hammeren i Maridalen. 

Området er et populært utfartssted for destinasjoner som Ullevålseter, Kikut og Sognsvann.

Parkeringsplassen langs veien fylles fort opp. De siste ukene har det vært kamp om plassene. Mange av dem er nemlig blokkert av store betongblokker. 


Sigrid Rønnevik nyter vårværet i skiløypene. Foto: Tuva Schøyen Grue

– Heldig som fikk parkeringsplass

Sigrid Rønnevik er oppgitt over det reduserte antallet parkeringsplasser. 

– Det er helt idiotisk og dårlig gjennomtenkt. Hvis de har gjort det for at flere skal ta kollektivtransport, må de sette opp flere busser hit. De går jo bare én gang i timen, forteller Rønnevik.

Hun påpeker at dager med solskinn og nysnø krever økt kollektivtilbud, men at dette er umulig å forutse og planlegge. 

– Hvis man kommer hit og parkeringsplassen er full, må man snu og kjøre noen kilometer tilbake. Det er jo ikke noe problem, men så må man gå hele veien hit igjen på ski, og det kan være vanskelig på is eller bar asfalt. Det er jo ikke så morsomt, sier hun. 


På andre siden av veier for parkeringsplassen, ligger Maridalsvannet. Foto: Emilie Fyhn

Skientusiasten bor i nærheten av Hammeren, og er blant dem som benytter seg av skiløypene denne formiddagen.

Vanligvis tar hun beina fatt fra dørstokken, enten med skiene på beina eller i hendene. 

– I dag hadde jeg litt dårlig tid, så jeg kjørte faktisk hit for første gang. Jeg tenkte jeg skulle rekke en rask tur før jeg skal hente barna mine i barnehagen. Jeg var visst heldig som fikk parkeringsplass her i dag, sier hun. 


I løypene i Nordmarka ferdes man både på ski, sykkel og til fots. Foto: Emilie Fyhn

Skulle tilrettelegge

Ettersom Hammeren er et populært startsted for mange turer, vedtok Bymiljøetaten før jul å tilrettelegge for flere parkeringsplasser, slik at flere kunne nyte turområdene. I tillegg skulle utvidelsen bedre fremkommeligheten for buss og nødetater.

De regulerte derfor det som tidligere var grøntareal, til helt nye parkeringsplasser. 

Nå har de snudd, og sperret flere av parkeringsplassene. 


Det er få ledige plasser på parkeringsplassen på Hammeren i Maridalen. Foto:Tuva Schøyen Grue

Årsaken til at Bymiljøetaten har satt ut betongblokkene er at etableringen av parkeringsplassen var i strid med overordnede føringer fra Byrådet.

– Vi ble gjort oppmerksom på at tiltaket trolig var søknadspliktig av Statsforvalteren. 

Det forteller Richard Kongsteien, som er kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten. Han informerer om at de har redegjort for tiltaket overfor Statsforvalteren, og at de avventer tilbakemelding. 

Kritisert avgjørelse

Det var ledelsen i Bymiljøetaten som tok avgjørelsen. 

– Vi spurte ikke byråden om hun hadde innspill før vi besluttet dette, sier Kongsteien. 


Richard Kongsteien forteller at det i vinter har vært problemer med biler som parkerer ut i veibanen. Foto: Privat

Han forteller at etaten har fått mye kritikk for betongblokkene som er satt opp, men påpeker at de er midlertidige, og at de står der for å hindre parkering ut i veibanen. 

Kongsteien understreker likevel at det fremdeles er 40 parkeringsplasser og mulighet for å ta bussrute 51 for å komme seg til området. 

– Når snøen forsvinner vil vi vurdere hva vi gjør i området, sier han. 

Søkte ikke først

Han forteller at årsaken til den turbulente parkeringssituasjonen er at parkeringsplassen ligger i Marka, og at etaten derfor måtte ha søkt til Statsforvalteren før de gjorde endringer i området. 


Nordmarka egner seg både for rolige familieturer og turer med raskere puls. Foto: Tuva Schøyen Grue

I Markaloven §5 står det at bygge- og anleggstiltak er forbudt i Marka. Blant disse nevnes terrenginngrep og endring av eiendom.

I §6 står det at det kreves tilltatelse av departementet før man kan sette i gang med regulering av eller arbeid i området. Dette er mulige årsaker til at Bymiljøetaten først satte i stand parkeringsplasser, for så å stenge dem kort tid etter. 


Rønnevik gjør seg klar for ukas første tur i løypa før barnehagehenting. Foto: Tuva Schøyen Grue

– Blir spennende

Sittende i førersetet på bilen, stikker Rønnevik ullsokkene ned i røde skisko og snører lissene raskt sammen. Deretter trekker hun gamasjer opp langs leggene og strammer til. Med raske bevegelser spretter hun ut av bilen og lukker døra bak seg. 

– Hvis man har tatt en beslutning, må man stå inne for det. Det er vel ikke så vanskelig. Det blir spennende å se hva som skjer fremover, sier hun. 

Videre drar hun skiene ut av bagasjerommet på bilen, og trekker den hvite lua over ørene. 

– Jeg har smurt med klister i dag. Tror det skal være riktig, sier hun, og legger i vei innover mot skogen. 


Hammeren er et populært utfartspunkt for mange destinasjoner. Foto: Emilie Fyhn