Julenissen (Knut Wiulsrød) og Snekker Andersen (Kadir Talabani) i aksjon. Foto: Lars Opstad/Oslo Nye Teater

Bevarer gammel barnekultur

Oslo Nye Trikkestallen inviterer nok en gang til "Jul med Prøysen og Snekker Andersen". Dukker og mennesker om hverandre sørger for at julestemningen kommer i tide.
Onsdag, 29 november, 2023 - 11:42

Hver jul i 32 år har Oslo Nye Trikkestallen invitert til juleforestilling bygget over Alf Prøysens tekster. Knut Wiulsrød begynte som elev ved teateret allerede i 1976. Siden har han vært å se i mange forestillinger som kjente og kjære barnekarakterer. Han spilte i Trikkestallens aller første oppsetning av juleforestillingen og er fortsatt å se i flere av rollene mandag formiddag. 

– Historien er veldig enkel å servere til unger, mener Wiulsrød. 


Oslo Nye Trikkestallen sett fra utsiden. Foto: Maria Evensen 

– Må ta deg god tid

Knut Wiulsrød har drevet med dukketeater i mange år. Han mener at dukketeateret er en veldig teknisk teaterform. 

– Det krever hendighet med dukkene. Du må skjønne hvordan de uttrykker seg fysisk og selvfølgelig også ha stemmeteknikk, forklarer han.


Knut Wiulsrød med Nissemor og Bestefar nisse på fanget. Foto: Maria Evensen 

Wiulsrød forteller også at det er viktig å ha innlevelsesevne og oppleve det man gjør på scenen. 

– Jeg som har spilt så mye for unger i mitt liv, vet at man må ta seg god tid for å få det til å synke inn. Særlig når man beskriver følelser, forteller Wiulsrød. Han legger til at det er viktig å holde igjen ting som er viktig for at barna skal forstå. 

 – Tull og tøys med en alvorlig snert

Wiulsrød har et veldig godt forhold til Alf Prøysen og tror at hans generajson kan være den siste med samme type tilnærming. 

– Da jeg var liten var det et helt annet tilbud for unger enn det det er i dag. Vi hørte på barne-TV for de minste på radio. Vi hadde ikke engang TV da jeg var bitteliten, smiler Wiulsrød. 

Plassansvarlig på Trikkestallen, Grete Moene, er også begeistret for Alf Prøysen. Moene mener Prøysen er et symbol på norsk tradisjon og hygge. I tillegg er det lett tilgjengelig og gjenkjennbart, noe mennesker har behov for. 

– Det er allemannseie og juletradisjonen er nok veldig sterk her i Norge. Hans tekster er jo om dagliglivet, musene som overlever år etter år, tull og tøys med en alvorlig snert, smiler Moene. 


Wiulsrød spiller julenisse både foran og bak scenen. Foto: Lars Opstad/Oslo Nye Teater


Bordet er dekket og grøtkjelen står på kok til publikum kommer. Foto: Maria Evensen


Snekker Andersen sitt verksted. Foto: Maria Evensen 


Kadir Talabani i rollen som Snekker Andersen. Foto: Lars Opstad/Oslo Nye Teater 


Scenografien er detaljrik. Snekker Andersen er utstyrt med alt han måtte trenge. Foto: Maria Evensen 


Gamle rekvisitter er med på å sette stemningen i salen. Foto: Maria Evensen 


Største nissegutt, også spilt av Wiulsrød, prøver styltene han fikk fra Snekker Andersen til jul. Foto: Lars Opstad/Oslo Nye Teater 

Barns første møte med teater

Med administrativt ansvar på Trikkestallen, kunne Grete Moene informere Journalen om at en barnehagegruppe med hele 95 barn var til stede mandag formiddag. 

– Det er veldig mange barn som har sitt første møte med teater her, sier Moene. 

Før, under og etter forestilling oppholder Moene seg i foajeen. Hun tar i mot publikum og merker at noen barn synes forestilingen er litt skummel, særlig i starten. Om barna ikke ønsker å sitte i salen, får de høre på forestillingen fra foajeen. 

– Vi er veldig nøye med at alle barn som kommer hit skal ha en god opplevelse, utdyper hun. 


Salen var pyntet med julestjerner og girlander for anledningen. Foto: Maria Evensen 

Dukketeatret fyller hele 70 år i år. Det feires blant annet med utstillingen “Fra ånd til hånd - 70 år med dukketeater” på Bymuseet som åpnet denne sommeren. “Jul med Prøysen og Snekker Andersen” ble spilt på nettopp Bymuseet de første årene, før Oslo Nye Trikkestallen tok over stafettpinnen i 2003.