Blader i veien utenfor Smestad stasjon. FOTO: Jonas Sandboe

Glatte blader kan føre til personskader

Løv i sykkelveien kan utgjøre en fare for syklister. Kommunen driver ikke med periodisk renhold av alle veier.
Onsdag, 29 november, 2023 - 14:22

Når kulda kommer, slipper trærne bladene sine. Til tross for at høstfargene er nydelige å se på, kan bladene være en fare for syklister.

I sykkelveien mellom Smestad og Borgen stasjon, bak støymuren mot Sørkedalsveien, har det samlet seg en stor mengde blader i veien.


Bladene har hopet seg opp i veien. FOTO: Jonas Sandboe

Ifølge Jacob McKellar Stiansen fra Syklistenes landsforening kan løvbelagte gater øke risikoen for ulykker.

“Årsaker som kan relateres til drift og vedlikehold er de vanligste og står for nesten halvparten av ulykkene som leder til alvorlig skadde syklister,” skriver Stiansen på epost.

Han siterer en svensk studie som finner at ulykker relatert til løv i vei bare har skyld for 2% av ulykkene. Samtidig skriver han at “løvbelagte sykkelfelt oppleves like ille som snø- og isbelagte sykkelfelt, og kommunen har derfor en viktig rolle i å fjerne løv på høsten for å unngå glatte sykkelfelt.” 

Ifølge Stiansen feier Mymiljøetaten strekninger hvor det forekommer mest løvfall. “Dessverre har ikke Bymiljøetaten mulighet til å foreta løvfjerning i alle byens veier, gater og fortau, og det blir fra år til år gjort prioriteringer om hvilke og hvor mange gater som kan løvfeies.”


Joakim Hjertum er seksjonssjef for veidrift i Oslo kommune. FOTO: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Prioriteringer må gjøres.

Seksjonssjef for veidrift Joakim Hjertum sier det utføres periodisk renhold i Sørkedalsveien. Men sykkelveien bak støyskjermen er ikke periodisk renholdt.

– Det er dessverre alltid en prioritering av midler som ligger bak hva vi kan gjøre og ikke, sier han.

Kommunenes økonomi er ikke et nullsumspill. Ikke alle saker kan prioriteres likt.

 

 


Bilisten våger seg over de våte bladene, og det gikk bra denne gangen. FOTO: Jonas Sandboe

Emneord: