Omid Berg viser frem noe av velferdsteknologien som bydel Vestre Aker har å tilby. Foto: Henrik Kindingstad.

– Har fått livet tilbake

Velferdsteknologi kan være et ukjent begrep for mange. I Oslo kommune kan personer med behov for ekstra hjelp i hverdagen få hjelp av teknologien til å trygge tilværelsen. Velferdsteknologi skal gjøre livet lettere både for brukere, pårørende og hjemmetjenesten.
Tirsdag, 7 november, 2023 - 11:46


Elektroniske medisindispensere kan hjelpe til med å holde styr på medisinering. Foto: Henrik Kindingstad

Omid Berg jobber med velferdsteknologi i bydel Vestre Aker. Han forteller at bydelen begynte å satse på velferdsteknologi for fullt i april 2017.

– Velferdsteknologi handler ikke om teknologi, det er mennesket. Tryggheten, at du kan ha den livskvaliteten du har hatt hele tiden, også når du bor hjemme, eller uansett hvor du skal være. På omsorgsbolig, sykehus, sykehjem eller hos folk, sier Berg.

Han forteller at tilbudet er bredt.

– Vi har veldig mange forskjellige typer teknologi, som rett og slett gir dagen tilbake til mange av våre brukere, til og med pårørende. Jeg har mange eksempler der folk mener at de har fått livet tilbake. De føler seg mye tryggere, og de kan være hjemme mye lenger enn de trodde.

Berg forteller blant annet om en bruker med demens, som kunne finne på å gå ut av huset sitt, for så å ikke vite hvordan han skulle komme tilbake igjen.

– Av og til hendte det at han falt i huset. Det var enighet om at han skulle bli innlagt, men han nektet hundre prosent. Da jeg kom inn i bildet og snakket med ham, så jeg at han faktisk kunne fortsette å være hjemme.

Berg fikk tilrettelagt digitalt tilsyn for brukeren, med for eksempel fallsensor, som bruker infrarød stråling til å registrere og varsle hjemmesykepleierne om fall, og GPS-sporing.


Omid Berg stiller inn klokkeslettet for neste medisinering. Foto: Henrik Kindingstad

– GPS-sporing kan man ha et på et belte, et smykke, eller en klokke. Det er forskjellige typer. 

Dette gjorde at brukeren kunne fortsette å bo hjemme.

– Nå er han hjemme. Snart er han faktisk hundre år. Han er hjemme, og trives.

Elektronisk medisindispenser


Hvis man skal ut på reise kan man få ut flere doser på forhånd. Siden noen kan misbruke medisinene sine er det ikke alle som har tilgang til denne funksjonen. Foto: Henrik Kindingstad

På pulten har Berg satt opp noen av de forskjellige maskinene bydel Vestre Aker bruker. Et av apparatene han viser frem er en elektronisk medisindispenser (EMD), fra det finske selskapet Evondos.

–  Det er en dispenser som har talefunksjon. Den snakker til brukeren, veldig tydelig: “Nå er det tid for medisin. Ta medisin med et glass vann.”

Maskinen er programmert på forhånd til å gi ut medisin til faste tider av døgnet. Da kan brukeren lettere huske når medisinen skal tas, og slipper selv å huske å fylle på medisinskapet sitt. Berg får beskjed av maskinen noen dager i forveien om at den begynner å gå tom. Da kommer Berg og fyller på en ny rull med medisindoser, som maskinen tar i bruk etter at den påbegynte rullen går tom.

Almas hus


​Lone Storgaard på Almas hus holder en robotkatt, som kan gi en følelse av trygghet for brukeren. Foto: Henrik Kindingstad

På Aker sykehus ligger Almas hus, som er Oslo kommunes visningssenter for velferdsteknologi.

– Vi viser frem velferdsteknologi og mange forskjellige teknologiske hjelpemidler. Vi har også stort fokus på den fysiske tilretteleggingen. Hvilken betydning lys, plassering av møbler, farger og kontraster har for aktivitet og mestring, sier Lone Storgaard.

Storgaard er utdannet ergoterapeut, og forteller at folk fra alle samfunnslag besøker Almas hus.

– Det kan være alt fra ingeniørstudenter, vernepleiere, helsepersonell, arkitekter, pensjonister, veldig bredt. Alle egentlig.

Teknologien som vises frem på Almas hus, kan være alt fra avanserte sensorer, til brukervennlige TV-fjernkontroller.


Mange sliter med å bruke fjernkontrollen til TV-en, som gjerne har mange knapper. Da kan det være greit med en som er litt mer oversiktlig. Foto: Henrik Kindingstad

– Jeg har et eksempel der det var en pårørende som var i jobb, mannen hennes hadde demens, og hun var bekymret for ham. Derfor turte hun ikke å jobbe. Så var hun her, hun fortalte om utfordringene hjemme, og vi snakket litt om hvilke muligheter det var. Da hun gikk, sa hun at nå er det håp.   

Senere kom den pårørende tilbake til Almas hus, med en ergoterapeut fra sin egen bydel. Etter å ha snakket litt mer om problemstillingene hun hadde, begynte de å prøve ut litt forskjellig.

– Hvilke alarmer går til meg som pårørende, hvilke alarmer skal gå til hjemmesykepleien, og så videre. Vi så på litt forskjellig, og hun fant ut av at ja, det ville hun kjøpe selv, det ville hun gjerne ha fra hjemmesykepleien. Da hun dro sa hun at nå tror jeg faktisk at jeg kan begynne å jobbe igjen. Det er jo en av de beste tilbakemeldingene, sier Storgaard.

Besøkende kan komme til Almas hus etter avtale på flere ukedager, eller på åpent hus enkelte fredager mellom klokken ni og femten. 

 

Emneord: