FLOKE julemarked: – Vi ser at det er mye glede i det
Søndag 26. november var FLOKE julemarked på Kulturhuset i Oslo. Der retter de oppmerksomheten mot små og voksende bedrifter og aktører.
– FLOKE begynte under corona, forteller daglig leder Maren Emilie Jota.
Jota begynte å jobbe i FLOKE i fjor. Det var Sophia Josefin Johanson grunnla det hele.
– Sophia så under pandemien at det var mange på Instagram som lagde masse greier, og gjerne ville selge det. De skapte sine egne små businesses, da det ble mer tid til sånne ting, forklarer Jota.

Positive tilbakemeldinger
Grunnet omstendighetene under pandemien ble det også lagt merke til at flere slet psykisk. Derfor ønsket Sophia Josefin Johanson å lage et eget community. Dette i fysisk form, slik at de kunne samles andre steder enn kun på Instagram.
– Hun samarbeidet veldig tett med kommunen om å få ha marked, med tanke på restriksjoner og hvor mange de fikk være. Markedet ble en kjempesuksess, forteller Jota.
Etter en rekke positive tilbakemeldinger, bestemte de seg for å fortsette å holde julemarked.
– Man ser jo nå at behovet fortsatt er der. Disse små buisnissene som vi har hatt med helt fra start har blitt større og større, og så har vi fått inn nye, og det sprer en glede og inspirasjon fra person til person.
– Det er litt derfor det fortsatt finnes, fordi vi ser at det er mye glede i det, fastslår Jota.
Engangsplastglass i ny form
Flere aktører på julemarkedet har fokus på gjenbruk og bærekraft. Marthe Cathinka Bugge er en av disse.

– Konseptet er at disse formene jeg har her er smeltet, resirkulert plastikk. Jeg fant en på Finn.no som solgte masse rester engangsplastglass fra et kjempestort bryllup. Så jeg smelter de i ovnen og så farger jeg de etterpå, forklarer Bugge.

Gjør mote bærekraftig
Gründer Hanne Sørebø står bak klesmerket B Passion. For henne er det viktig med bærekraft.

– B Pashion er et klesmerke jeg har starta som baserer seg på redesign. Tanken er da at jeg redesigner og bruker plagg som allerede er på markedet. Så jeg kjøper vintage, men det kan også være duker og gardiner som jeg redesigner og lager om til nye plagg, forteller Sørebø.



Thea Louise Eines Andersen er hodet bak virksomheten 90TIMEROMDAGEN. Hun designer kreative portretter.





