Black Week: Handlet for mindre i år

Årets billigste uke har vært preget av stram økonomi for mange. Det har ansatte på Stovner Senter lagt merke til.

En pc skjerm med black week tilbud
Black Week gikk av stabelen forrige uke. Reklamene på nett var ikke få. Foto: Hanne Styve

– Det har faktisk vært en del folk, men i forhold til tidligere år, har det ikke vært like mange. 

Det forteller butikkansatt Nam Pam. Han jobber i en liten bod som selger boblete. Fra butikken har han god utsikt over hele senteret. 

– Folk er kanskje mer tiltrukket til de større kjøpesentrene, tror han.

Hanna Kavose er butikkmedarbeider på Mester Grønn. Hun ser de samme tendensene som Pam:

– Sammenliknet med Black Week i fjor, var det stille i år. Folk har dårligere økonomi denne gangen, mener hun.

Kavose forklarer at butikkene har måttet sette opp prisene sine denne høsten. Det har fått konsekvenser for kjøpeviljen til kundene. 

– Vi merker at folk handler i mindre mengder, og planlegger kjøpene sine mer. 

En mann bak en disk
I butikken til Nam Pam reklameres det for juletilbud i stedet for Black Week-tilbud. Han forklarer at de kommer ut med nye smaker hver jul. Foto: Hanne Styve

Færre kupp og høyere priser

Årets Black Week-statistikk

- I fjor handlet nordmenn for 2,4 milliarder i fysiske butikker. I år handlet vi for 2,3 millarder.

- Totalforbruk for hele uka i fjor var 12,5 millarder. I år ble det 12,1 milliarder. Det vil si en nedgang på 3 prosent. 

- Vipps-rekorden for antall varekjøp på et døgn har gått opp fra 272 000kr i fjor, til 280 000 i år. 

- Helt hjem hadde en historisk uke under årets Black Week, med nesten 600 000 pakker bestilt forrige uke. 

Kilde: NTB

Prisjakt har meldt i en pressemelding til NTB, at årets Black Week har hatt dårligere rabatter, sammenliknet med tidligere år. Snittrabatten for alle varene søkemotoren overvåker, skal ha gått kraftig ned fra Black Week i fjor. 

– Hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt, forteller han. 

Samtidig slo mobilappen Vipps hele to rekorder under årets Black Week. Det melder de i en pressemelding til NTB

Komersiell leder i Vipps Vegar Heir mener også dette skyldes nedgangstider. 

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel, forteller han til NTB. 

Også post- og frakttjenesten Helt Hjem slo rekorder i år, ifølge tall fra NTB

De skriver at de synes det er overraskende, med tanke på dyrtiden som har preget de siste månedene. 

– Full trøkk

Det skal likevel ha vært en god uke for enkelte butikker på Stovnersenteret.

– Vi hadde en bra black week forrige uke, sier butikkansatt på Kid, Kajsa Varlo Kirkevoll. 

Hun mener at folk er opptatt av å handle lokalt, og støtte butikkene. På Kid har de fortsatt plakater som reklamerer for deres Black Week-tilbud. Kirkevoll oppsummerer den siste uka slik:

– Masse kunder og full trøkk. 

Butikkansatt kid
Kirkevoll er i full gang med å sette ut julevarer i butikken når Journalen møter henne på Stovnersenteret. Foto: Hanne Styve