Kvinnekraft i klokketårnet

— Det er litt rart at de hundre mest spilte komponistene er døde hvite menn, ler artisten Jenny Augusta. Hun tar opp kampen for likestilling i musikkbransjen.

Jenny Augusta Enge (35) er artist, komponist og låtskriver. Hun lever et litt annerledes liv på toppen av tårnet i Tøyen kirke for å kunne leve ut musikerdrømmen. Der bor hun i et kollektiv fult av farger og morsomme ting. 

–   Dere må bare sjekke ut rommet mitt, men det er kanskje litt rotete, humrer hun. 

 


Oppe i det ene tårnet i Tøyen kirke kan Jenny Augusta øve før konserter. Foto: Anna Rut Tørressen

– Jeg skal jo ikke bo i et kollektiv for alltid, men et par år til er helt fint. 

Hun får rimeligere husleie for jobben hun gjør tilknyttet kirken. Annenhver onsdag ringer hun i kirkeklokkene og hun gjør også litt sosialt arbeid, men det er musikk som opptar henne mest. 


Enge trives godt i jobben hun gjør i Tøyen kirke. Foto: Kristin Sverre Østensvik

Musikk er viktigst 

Det viktigste for Enge er ikke å bli superstjerne, men det er viktig å ha nok oppdrag for å kunne leve av det hun brenner for. Da Enge deltok i Melodi Grand Prix i 2017 opplevde hun at prosjektene plutselig stoppet opp da konkurransen var ferdig. Perioden etter konkuransen var en utfordrende tid i hennes karriere.

Selv i vanskelige perioder ser Enge heller muligheter enn problemer og hun liker å se det humoristiske i situasjoner. 

– Det er veldig viktig at karrieren ikke tar het av, for da er fallhøyden stor, hvis den går sakte og rolig oppover kan man holde på til man er 70 år, ler hun. 


Til Women´s International Party (WIP) festivalen komponerte Jenny Augusta åpningsnummeret “Woman”.  Foto: Kristin Sverre Østensvik.

 

– For ti år siden var målet mitt å kunne leve av musikk, spille konserter og lage sanger. Det er veldig deilig når man har nådd målet, men da er det bare å sette seg nye mål da. 

Jenny Augusta Enge


På taket utenfor kontoret er det utsikt over Oslo. Her pleier Jenny Augusta å trene yoga for å koble av. Foto: Anna Rut Tørressen

Party mot rått parti

I 2018 var kun 1 av 4 festivalartister kvinner på norske festivaler. Antallet har sunket i de siste årene, følge tall fra Telemarksforskning. Dette vil Jenny Augusta gjøre noe med. Hun har vært medarrangør i musikkfestivalen Women´s International Party, en musikkfestival som ble arrangert i september 2020 for andre år på rad. 

Festivalen viser frem mangfoldet blant kvinnelige samtidskomponister og musikere, og det er hovedsakelig kvinnelige musikere å se på scenen under festivalen. Dette er et uvanlig syn for det gjennomsnittlige konsertgåer, for kvinner er underrepresentert i på norske scener i all musikkgenre. I 2018 utgjorde kvinnelige artister på scenen under festivaler og konserter 5 prosent under blueskonserter, 16 prosent under rock-og popkonserter, 22 prosent under jazzkonserter og 40 prosent under klassiske konserter og samtidsmusikk-konserter.


— I dette rommet på toppen av tårnet har jeg spilt inn flere musikkvideoer. Foto: Anna Rut Tørressen

I tillegg holder hun på med er radioprosjekt som skal fokusere på kvinnelige artister, hvor de blant annet planlegger å diskutere problemstillinger som kvinnelige artister står overfor. 

Enge påpeker at for henne handler ikke likestilling i musikkbransjen om å ekskludere menn, men hun synes det er synd at man går glipp av mye flott musikk når man utelukker halve befolkningen.