Slaget om parkeringsplassene

Snart overtar sykkelklokker for bildur i Gyldenløves gate i Oslo. Mange fortviler.

Høstløvet daler fredfullt ned på bakken i Gyldenløves gate, en av Oslos mest praktfulle paradegater. I dette vanligvis rolige boligområdet på vestkanten i Oslo raser lokalbefolkningen mot byrådets beslutning om å fjerne parkeringsplasser fordi det skal utbygges sykkelvei. 


SYKKELVENNLIG: Her forsvinner 104 parkeringsplasser til fordel for sykkelvei i begge kjøreretninger, som skal stå klar i løpet av 2021. Foto: Kristin Sverre Østensvik

– Føler at vi ikke blir hørt

Hjemme hos familien Ajnemark er morgenrutinene i gang. Klokken er åtte mandag morgen, og snart må Tordis Ajnemark få med seg barna ut i bilen for å kjøre dem til skole og barnehage. Familien er spesielt avhengig av å ha en bil, fordi datteren Hermine har en funksjonsnedsettelse.

– Hermine forstår kun enkle ord og uttrykk, og hun har vanskelig med å forstå hvor bilen står hvis den er parkert i en gate vi vanligvis ikke parkerer i. 

Familien har også fått avslag på søknad om handikapparkering fordi datteren kan gå. 

Siden det var vanskelig å finne parkeringsplass dagen før, er bilen parkert et stykke unna leiligheten. Denne morgenen er derfor ekstra hektisk for familien.  

– På en god dag finner vi plass med én gang, men noen ganger kan også ta opp mot tre kvarter, og da er det nesten så man gir opp, sier Ajnemark oppgitt. 


FRUSTRERT: – I begynnelsen trodde vi ikke det var sant. De må jo høre på oss som bor her? Det blir krise uten parkering, sier Ajnemark.  Foto: Anna Rut Tørressen

Lokalaktivisme

Utbyggingen av sykkelvei i Gyldenløves gate er en del av Oslo kommunes omfattende sykkelsatsing “Plan for sykkelveinettet”, som først ble foreslått av Miljøpartiet De Grønne (MDG). Forslaget ble sendt på høring i 2014, og saken ble vedtatt av bystyret i 2018. Sommeren 2020 ble det fremmet et skriftlig forslag (interpelasjonsforslag) fra Folkeaksjonen mot bompenger (FMB) om å revurdere saken.

Nå er saken endelig vedtatt, til tross for at 13 av 15 bydelsrepresentanter fra Frogner bydel stemte mot forslaget. 

– Jeg har snakket med beboere i området som er fortvilte og sinte over beslutningen. De føler seg overkjørt og at de ikke blir hørt av politikerne. Å overse lokalbefolkningens meninger er ikke lurt, sier aktivist Ingalill Sandal. 


PARKERINGSAKTIVISTER: Ingalill Sandal og Fabian Stang etter banneropphenging. Foto: Anna Rut Tørressen

 Sandal bor i Gyldenløves gate og har ledet motstandskampen i området i flere år gjennom aksjonsgruppen “Fremtidens Frogner” på Facebook. Hun har selv ikke førerkort, og bruker kun sykkel og kollektivtransport i byen.

Tidligere ordfører i Oslo Fabian Stang står sammen med Sandal i saken mot sykkelveier.


URIMELIG: – Jeg reiser kollektivt og sykler mye, men innimellom trenger jeg bilen. Jeg synes det er urimelig at dette ikke skal være greit, sier tidligere ordfører i Oslo Fabian Stang. Foto: Kristin Sverre Østensvik

Dårlig kommunikasjon

Marit Vea, bystyrerepresentant i Oslo Venstre, har inntrykk av at kommunikasjonen mellom kommunen og lokalbefolkningen har vært dårlig. Lokalbefolkningen kan ha blitt involvert for sent i prosessen, til tross for at beslutningen ble tatt i 2018.

– Det er først nå når spaden snart skal settes i jorda, at vi ser de store reaksjonene, sier Vea. 


KLAR TALE: – Jeg har stor respekt for at folk er engasjerte i sitt eget nabolag, men jeg tror nok at slaget om parkeringsplassene i Gyldenløves gate er tapt, sier Marit Vea fra Oslo Venstre. Foto: Anna Rut Tørressen