Pepperkakebakedag på NIH

Roer eksamensnerver med pepperkakebaking

For å gi studenter et avbrekk, arrangerte idrettshøyskolen (NIH) og SiO pepperkakebakedag på NIH. SiO forteller om lange ventelister hos helsetjenesten som følge av stress.

– Dette er et kjempebra tiltak for studenter, sier to av de oppmøtte, Elena Slominski og Dana Sharp, som begge er fra Storbritannia.

De studerer Development, Environment and Cultural Change på Universitetet i Oslo, og fant det åpne arrangementet på Facebook.


Elena Slominski og Dana Sharp fra Storbritannia synes det var morsomt å prøve den norske tradisjonen med å bake pepperkaker. Foto: Emma Fløde

– Jeg synes det er veldig bra at det er åpent for alle, og så er det en god måte å bli kjent med andre. Ikke minst er det gøy for studenter fra utlandet, slik som oss, sier Slominski.


Studentene samarbeidet om å lage og pynte pepperkakene. Foto: Emma Fløde

Hyggelig avbrekk

Det er tredje gang SiO arrangerer pepperkakebaking.

– Vi startet på Deiglig Frederikke, og da vi så at dette var veldig populært, utvidet vi tilbudet med pepperkakebaking på flere av våre steder, forteller Lene Kvale, markedskoordinator ved SiO Mat og drikke.


SiO og idrettshøyskolen odnet med pepperkakedeig, former og pynt. Foto: Emma Fløde

Kvale sier at dette kan være et hyggelig avbrekk fra eksamenslesingen, og en mulighet for å bli kjent med medstudenter rundt langbordet.


Det var slått sammen flere bord for å gi plass til så mange som mulig. Foto: Emma Fløde

– For mange utenlandsstudenter er pepperkakebaking en helt ny opplevelse. Vi byr på det man trenger for å ta med ferdigpyntede pepperkaker hjem, og håper det kommer mange på de neste bakedagene også, legger Kvale til.


Fyr i peisen bidro til ekstra julestemning hos studentene. Foto: Emma Fløde

Eksamensnerver

– Åh, eksamen, ja – det er sykt stressende, så det går veldig mye tid til det nå, svarer Karoline Thorsvik på spørsmålet om hun har begynt med eksamenslesingen.

Hun sitter sammen med venninnene Serine Pedersen, Kristine Gjulem og Silje Hansen, som alle er i gang med bachelor i trenerrollen og idrettspsykologi.


Venninnene Karoline Thorsvik, Serine Pedersen, Kristine Gjulem og Silje Hansen synes det var fint med et avbrekk i eksamenslesingen. Foto: Emma Fløde

– Det er veldig koselig, og ikke minst samlende, å få et avbrekk fra den tunge eksamenslesingen, sier Pedersen.


Studentene dekorerte også pepperkakene de lagde. Foto: Emma Fløde

Studentene legger ikke skjul på at det er travle tider med eksamenslesing, men understreker at pauser er svært viktig for innlæringen.

– Det er veldig viktig å huske å ta pauser, og da er dette et kjempefint avbrekk, mener Hansen.

Genialt tiltak

Også klinisk sosionom ved Helsetjenesten på SiO, Mari Langmyr, mener det er viktig å holde pauser i lesingen.


Klinisk sosionom, Mari Langmyr, er enig med studentene i at det er viktig å huske å ta pauser. Foto: Emma Fløde

– Jeg synes det er helt genialt tiltak! understreker Langmyr og legger til:

– Det er viktig å prøve å unngå unødvendig stress, og da er pauser vesentlig for å bearbeide det man har lest.

Hun anbefaler også å gå en tur i naturen, være med venner, lage middag og gjøre de tingene man pleier å gjøre i hverdagen.

– Jeg ser det er mange studenter som slutter å gjøre de tingene de fire siste ukene før eksamen, og går inn i skikkelig modus og bare leser – og det er ifølge mye forskning ikke så bra, fortsetter Langmyr.


Noen av studentene gjorde mye ut av pyntingen. Foto: Emma Fløde

 

Stress kan være bra

Rådgiveren mener likevel at litt stress er positivt. 

– Det er ikke farlig å være stresset en måned i forkant av eksamen. Det er en belastning, men da bør man tenke litt på den juleferien som venter, sier Langmyr.

– Men hvis man opplever noe som ikke er bærekraftig – at man rett og slett ikke klarer studiet i tre eller fire år til, så foreslår jeg at du setter deg ned og tenker nøye gjennom strategier og hvordan du kan mestre situasjonen, legger hun til. 

Lengre ventetider

– Det er mange studenter som tar kontakt med oss når eksamen nærmer seg, men det kan også være et resultat av at ting tårner seg opp i løpet av semesteret og at det derfor blir ekstra vanskelig, forteller rådgiveren.

– I samtalene med studentene kommer det opp at eksamen er en belastning, fordi noen kanskje har hatt en dårlig opplevelse med det tidligere – og da spesielt muntlig eksamen, fortsetter hun.

Langmyr sier at man i flere tilfeller er redd for å bli nervøs, og gir seg selv instrukser om at man kommer til å få jernteppe og bli nervøs.

– Da vil jeg gi råd om å øve på situasjonen, og lage strategier for hva du skal gjøre hvis det verste som kan skje – skjer, avslutter hun.