Fra stuevinduet ser barna ned på trafikken utenfor. Foto: Anita Stellander
Briskeby-trikkens nye trase

Med trikken meter fra sofaen

Abdullah Mohammud og Ayesha Saman har brukt alle sparepengene på bolig i Frognerveien, men kan ikke sitte på balkongen eller åpne vinduene. Selv med vinduene lukket blir de invadert av lyd i sitt eget hjem. Det er her og i Skovveien, Ruter vil legge Briskeby-trikkens nye trase.

Foto: Anita Stellander

 

Det er tidlig tirsdag morgen hos familien i Frognerveien. Mens mamma Ayesha Saman (38) rydder på kjøkkenet og pappa Abdullah Mohammud er på badet, går barna Rayan Noah (10) og Zara Mehar (8) ut på stua, og venter på klokka som tikker mot skoletid. Utenfor vinduet blir det stadig lysere.

Det er som hos de fleste barnefamilier - bortsett fra en sak: Musikken står på. Veldig høyt. Samtidig ser barna på fotballkamp på TV-en. 


Foto: Anita Stellander

 

– Så høy må musikken være, for at vi skal slippe å høre trafikkstøyen utenfra, forklarer Abdullah.

Musikken er behagelig, men den gjør det vanskelig å prate med normal innestemme. Når barna skal snakke sammen, må de dempe volumet.

Med en gang musikken forsvinner, hører man trafikken svært godt. Selv under en pandemi, hvor trafikken har avtatt i takt med antall hjemmekontor, hører man Frogner-trikken skramle og hvine mellom duren fra biler og 21-bussen. Åpner man balkongdøren blir lydnivået omtrent som om man stod nede på fortauet, to etasjer lengre ned.


Foto: Anita Stellander

– Vi trenger ikke vekkeklokke her. Trikken vekker oss i halv-seks tiden, sier Abdullah litt ironisk.

Han forteller at trafikkstøyen påvirker livet i leiligheten. De kan ikke åpne vinduet uten at støyen blir øredøvende og disel-lukten strømmer inn. De orker ikke å sitte på verandaen.

Som pappa og lege er han bekymret for hvordan forurensingen og støyen påvirker barnas helse.

– Alle i familien har unormalt høy hvilepuls. Selv når vi sitter i sofaen, sier han.

 


Far og datter i sofaen. Foto: Anita Stellander 

Diskusjonen om omleggingen av Briskeby-trikkens trase har pågått i flere år. Den har møtt massiv motstand fra innbyggerne og næringslivet på

Frogner hver gang den har kommet opp. 

Framtidens generasjon

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) har varslet at Byrådets innstilling kommer før vinteren er over. Abdullah er usikker på om Lan og de andre politikerne vil klare å hensynta folk som blir berørt. Han sier han ikke forstår hvordan man kan planlegge å utsette små barn for mer støy, og gjøre skoleveien mer uoversiktlig og utrygg.

– De er jo framtidens generasjon, sier han med ettertrykk. 

Sammen med over tusen andre i området, har Ayesha, tannlegestudent og Abullah, lege, protestert. Deltatt i beboeraksjoner.

Demonstrert. Men de vet ikke om de blir hørt. 

Grundig vurdering

MDGs byrådssekretær, Morten Nordskag, svarer på mail:

“Fagmiljøene (Ruter, Sporveien, Bymiljøetaten) har gjort en grundig vurdering av hvordan de nye trikkene kan benyttes for Briskebytraseen.

Ruter og Spoveiens anbefaling er å legge traseen over Skovveien. Jeg ser at det er stort engasjement flere steder der det skal skje endringer, både møter og aksjoner. En sak har som regel to sider og jeg mener byrådet (MDG) lytter til befolkningen.”

Nordskag nevner  at det har blitt iverksatt kompensasjonstiltak for berørte parter, som for eksempel støyskjerming ved utbygging av Kolsåsbanen.

I Frognerveien har ikke Abullah og familien hørt om noen kompenserende tiltak. 


Trikk og buss møtes i krysset Frognerveien/Skovveien. Foto: Anita Stellander

Et steinkast unna i Skovveien, blir  det færre passeringer fra kollektivtransport enn Frognerveien. Likevel vil man iverksette støyreduserende tiltak der og ikke i Frognerveien.

Ruter begrunner det slik:

- Dette kommer av ulike reguleringer. I Frognerveien går det allerede trikk. Krysset Skovveien og Frognerveien inngår i tidligere reguleringsplan. I

Skovveien går det ikke trikk, dermed blir man underlagt ny regulering, sier senior kommunikasjonsrådgiver Knut-Martin Løken på telefonen. 

Men ulik regulering gjør ikke noe med støyen for familien i Frognerveien. 

54 passeringer pr time 

Legges Briskebytrikkens nye trase til Skovveien, kan antallet passering utenfor familiens stuevindu øke opp til 54 passeringer pr time, iflg Ruters strategiplan K 2009.

– Det er uakseptablet sier Abullah. 

Passeringer i Frognerveien nedre del. Illustrasjon: Anita Stellander

Ruters kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen opplyser det kan bli 48 passeringer dersom Briskebytrikken, linje 19 legges til Skovveien. Av de 48 passeringene pr time er 24 er med trikk, mot dagens 12. 

Bekymret mamma


Ayesha  Saman. Blid, men bekymret mamma. Foto: Anita Stellander

I leiligheten har mamma Ayesha kommet inn i stua. Det nærmer seg tid for å gå til skolen.

– Jeg er redd for at det skal skje noe med dem på vei til skolen, sier hun og ser på barna sine.

– At de skal glemme å se seg for og bli påkjørt av trikken utenfor; Fortauet er smalt og det er mye folk og trafikk. I Skovveien er det ikke trikk nå, men 19-trikken går der borte hvor skolen er. Det er så uoversiktelig, så mye som skjer. Derfor pleier jeg å følge dem.

Hun sier til Rayan at han må avgårde.

Ti-åringen,  går ut i entreen for å lete etter skoene sine på skohylla. Går tilbake mot stuen, før han plutselig ser dem. Mens han snører skoene sakte på, forteller han stolt at han gleder seg til bursdag om noen dager. Han fyller 11 år.

 


Rayan i entreen. Foto: Anita Stellander

 

Men så kommer det: 

– Jeg har lyst til å flytte. Lengre bort der, sier han. Og peker i retning Frognerparken med en spinkel guttearm. 

– Jeg hører trikken nesten hele tiden. Jeg kjenner at jeg blir lei av den. Hvis trikken skal fortsette å bråke og gå her, og hvis det kommer en trikk til, vil jeg flytte. Til et sted det er roligere.

Han ser opp et kort øyeblikk.

– Hvis jeg ligger på noen av rommene mot veien, får jeg ikke sove, sier han alvorlig.