Rekordhøyt antall besøkende på julemarked
Jul i Vinterland startet opp i 2015 etter Lund-gruppen tok over for Eventproduksjon. Flere utstillere kritiserte, den da nye, arrangøren for høyere leiepriser. Antallet besøkende, året før overtakelsen, var 450 000. Daglid Leder for Jul i Vinterland, Magnus Lund, forteller at i 2018 var antallet rekordhøyt.
– Mange av våre utstillere har vært med siden det første året vi etablerte Jul i Vinterland og deltatt i den reisen det har vært med å gå fra 450 000 besøkende i 2014 til over 2,4 millioner besøkende i 2018.
2,4 millioner besøkende var ny rekord for julemarkedet foran stortinget. Selv om produktene som selges ligger 20-30% over vanlige priser. Lund forteller at de kontinuerlig snakker med sine utstillere, men ikke har fått noen kritiske tilbakemeldinger på prisene varer selges for i år.
– På Jul i Vinterland er det mange eksterne aktører som selger sine varer. Vi har ikke hørt at det er kommet kritikk for prisene på arrangementet, sier Lund.
Ikke overrasket
En som ikke er overasket av de høye besøkstallene, er fjorårets ansatt Maximillian Schnell (21). Han solgte perler fra bod, å forteller at ingen virket spesielt kritiske til prisene.
– De som kjøpte perler ga utrykk for at det var relativt greie priser i forhold til konkurentene i tilegg til at det var god kvalitet.
Schnell vil ikke fortelle hva han tjente, men forteller at lønnen han fikk var tilfrestillende.
Må betale fast pris og prosent
Jul i Vinterland er et stort arrangmentet med over 300 ansatte. Lund forteller at ustillerne må betale for å være en del av arrangementet.
– Ustillerne som selger varer på Jul i Vinterland må betale en fast pris og så en prosent, avhenig av omsetning. Dette er for å dekke for plassleie, renovasjon, strøm og vakthold gjennom hele perioden, sier Lund.
Man må derimot ikke betale for å være en del av Jul i Vinterland. Arrangmentet investerer i flere aktiviteter og tiltak som gjør at det skal være et lavterskel tilbud.
– Oppstarten i år har gått bra og besøket ligger på samme nivå som rekordåret 2018. Vi fortsetter utvklingen dette året med gratis underholdning og aktiviteter i form av konserter, teaterforestillinger, besøk av julenissen, kor og korps, legger Lund til.
Om Jul i Vinterland slår fjorårets rekord på 2,4 millioner besøkende, gjenstår å se.