Operahuset i Bjørvika kan endelig holde konserter for fulle saler igjen. Foto: Andrine Resvoll

Sceneteppet er oppe igjen etter nedstengningen

Pandemi og kulturstreik har satt Operaen på pause siden mars i fjor. Endelig åpnes dørene igjen.
Tirsdag, 9 november, 2021 - 10:52

– Pandemiåret har vært det mest dramatiske i institusjonens 60 år lange historie, der nedstengning og smittevern har preget oss enormt, sier Vilde Alette Monrad-Krohn, kommunikasjonsrådgiver for Den Norske Opera og Ballett. 

Etter måneder med nedstenging grunnet koronapandemien, etterfulgt av syv uker med kulturstreik, kunne Operaen endelig åpne igjen for fullt i uke 43. 

Å drive scene- og konserthus under pandemien har vært krevende. Monrad-Krohn forteller om flere tunge perioder der huset har vært helt nedstengt.

– De største kunstneriske gruppene vi har, som Operaorkesteret og Operakoret, har i perioder ikke sunget og spilt sammen overhode, forteller hun, og fortsetter:

– Det har vært tungt å avlyse forestillinger som frilansere fra inn- og utland hadde regnet med skulle bli satt opp.

Hun legger til at foajeen på huset ble omgjort til en hurtigteststasjon i siste del av pandemien. Der måtte alle topputøverne deres, som hadde fritak fra avstandsreglene på lik linje som toppidrettsutøvere, testes to ganger i uka. Et strengt smittevernregime har vært nødvendig for å kunne gjennomføre treninger og prøver inne på huset.

Aktive utøvere har fått trene inne i Operaen så langt det har gjort seg gjøre, mens de fleste ansatte i administrasjonen har måttet sitte på hjemmekontor. 

Rekordår

Til tross for stengte dører, kan Monrad-Krohn fortelle om at 2020 allikevel ble et rekordår for Operaen. Over 1,1 millioner mennesker så konserthusets produksjoner over skjermen. 

– Pandemien har definitivt lært oss at et lavterskeltilbud for opera, ballett og klassisk musikk treffer bredt og bygger interesse for kunsten, sier hun.


Operaen, som åpnet i 2008, er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta. Foto: Andrine Resvoll 

Det digitale tilbudet har de valgt å videreføre, til en overveldende respons fra publikum. I fremtiden vil flere forestillinger være tlgjengelige digitalt, gratis og åpne for alle.

På en annen side håper kommunikasjonsrådgiveren at det digitale rekordåret aldri gjentar seg. 

– Koronaperioden har gjort oss smertelig klar over at det digitale aldri kan erstatte en forestilling i Operaen. Det er med akustikken, fasilitetene og menneskemøtet mellom utøver og publikum at opera og ballett virkelig blir magisk, sier Monrad-Krohn.


Operahuset er kledd i marmor. Foto: Andrine Resvoll

Åpner dørene

Operahuset tilbyr også daglige omvisninger i bygget, på både norsk og engelsk. Etter nesten ett år med nedstengning, åpnet de forsiktig opp med omvisninger igjen i juni. 

Normalt sett før pandemien pleide de å ha opp mot 29 000 gjester på omvisning årlig. Siden juni i år har de hatt omtrent 4800 gjester på omvisning.

Eva Gran, omvisningsansvarlig ved Operaen, er veldig glad for å endelig kunne ta imot gjester igjen.

– På omvisningsfronten har vi jobbet og utviklet oss mye på det digitale det siste halvannet året, men aller helst vil vi møte mennesker ansikt til ansikt, sier hun. 


Høstsolen skinner inn i foajeen i Operahuset. Foto: Andrine Resvoll

Omvisningene er til for å få et innblikk i hva om skjer bak kullissene, noe som fungerer aller best når man er fysisk til stede, poengterer Gran. Hun forteller også at de har arrangert en rekke digitale omvisninger for skoleklasser. Disse er blant tingene de har utviklet på grunn av nedstengningen.

Ser fremover

Det nærmer seg to år siden forrige gang Operaen hadde en helt ny, fullverdig operapremiere. I desember er ventetiden over. Da er det tid for både premiere og fulle saler uten forbehold.

– Vi er ganske euforiske, mildt sagt! Alle forestillinger går som planlagt, og endelig kan vi si at vi er tilbake som normalt, sier Monrad-Krohn.

Spilleplanen er fortsatt påvirket av både pandemien og kulturstreiken, og mange tidligere avlyste forestillinger har fått nye datoer. 

Generelt sett merker de at det tar lengre tid å selge billetter etter måneder med pandemi og streik. Strategien deres i disse merkelige tidene har derfor vært å ikke legge ut billetter for langt frem i tid, på grunn av all usikkerheten. 


Deichmanbiblioteket og Operaen, naboene i Bjørvika. I bakgrunnen skimtes Munch. Foto: Andrine Resvoll

– Vi er ikke tilbake der vi var i 2019, men vi har ambisjoner om å komme oss dit, sier Monrad-Krohn.

Hun får støtte av Gran.

– Selvfølgelig vil vi tilbake til 2019-nivået på både konsert- og omvisningsfronten. Vi har tilpasset oss etter beste evne siden mars i fjor, men nå ser vi frem til å åpne opp dører og scener for fulle saler igjen.

Gran nevner også alt det spennende som skjer i “nabolaget” til konserthuset deres. 

– Det er så inspirerende i Bjørvika nå, og det å være en del av et imponerende knippe høyst levende kulturinstitusjoner, sier hun og sikter til Operaen, Munch og Deichman.

Tags: