Markedssjefen hos DNB, Aina Lemoen Lunde, står foran publikum på Sentrum Scene for å fortelle om hva man bør gjøre for å bli sjef i eget liv. Foto: Emilie Holtet

Kvinner må opp og frem i økonomien

Markedsføringssjef for DNB, Aina Lemoen Lunde, ønsker å understreke hvor stort på kapitalgapet mellom menn og kvinner er - og viktigheten med kvinner som investerer.
Onsdag, 10 november, 2021 - 11:25

Torsdag 4. november holdt DNB seminaret #HunInvesterer på Sentrum Scene i Oslo. Kampanjen handler om å engasjere flere kvinner til å investere, og å oppfordre dem til å få mer kontroll over egen økonomi. Seminaret viste også frem flere kvinner i arbeidslivet som blant annet er blitt selvstendig næringsdrivende og i senere tid har blitt sine egne sjefer. Dette var for å gi publikum inspirasjon til hva som kan skje, om de valgte å satse på en satsning i egen økonomi. 

Businesskonsulent i Nordea Bank, Mona Buvang, mener det er viktig at kvinner har mer bevissthet rundt egen økonomi, også om man er godt etablert med en partner.

- Tidligere har vi sett at kvinner har hatt en mindre rolle i felles økonomi i hjemmet. Vanligvis er det menn som har tatt styring når det kommer til forsikring og sparing, og kvinnene har gjerne overlatt ansvaret til dem. Det kan fort bli veldig vanskelig å sette seg inn i økonomien, om det først skulle skjedd noe med partneren.

Det oppleves da som vanskelig for kvinner å ta den nødvendige samtalen om økonomisk ansvar, og mange lener seg av og til for mye på mannen.

 - Det vi ønsker å se i fremtiden, er at kvinner tar enda mer ansvar for sin egen økonomi og setter seg inn i det, for å kunne å være økonomisk uavhengige. Det er viktig på alle områder, både når det kommer til pengene de har nå, men også fremtidssparing i form av investering og pensjon. Dette gjelder alle kvinner i alle aldre. Det er aldri for sent å ta tak i egen økonomi. 

Journalen snakket også med en fra publikum om hva hun syns om seminaret, og hvor mye det inspirerte henne til å begynne å investere.

 

Emneord: