Fra venstre: Nellie, Bea, Ellen og Tina. Skjermdump: Youtube/Nordic screen

Ny YouTube-serie ligner på Skam

B.O.A.T.S. er Norges første reality-serie på YouTube. Den er full av drama, kjærlighetsproblemer og framgangsrike unge jenter.
Tirsdag, 1 november, 2016 - 08:41

Mandag 31. oktober hadde Norges første reality-dramaserie på YouTube premiere på Nordic Screens’ kanal. Serien har fått navnet B.O.A.T.S. (Based On A True Story) får vi møte fire youtubere som til sammen har mer enn 100 000 følgere på YouTube og Instagram.

De kommer til å vise sine liv preget av drama, gutteproblemer, framgang og lykke.

Inspireres av YouTube-fenomen fra statene

Ivar Steen-Johnsen, kanalsjef på Nordic screens sier at inspirasjonen kommer fra USA, der det finnes mange eksempler på serier som handler om youtubere.

– Serien er en miks av Helt perfekt og Skam. Vi har tenkt på å lage en dramaserie i omtrent to år, og nå fant vi flinke jenter som er dyktige til å spille seg selv foran kamera, sier han.

Steen-Johnsen forteller at de ikke har noen fastsatte mål om seertall, men at de først og fremst vil at unge seere skal oppdage youtuberne. Han håper at seerne skal synes at det er morsomt å se på:

– Alt godt innhold fører bra ting med seg, avslutter han.


Tina Mondelia er en av jenterne
vi får møte i serien.
Foto: Linn Nyrvik

Seerne kan regne med mye drama

Tina Mondelia er en av jentene vi får møte i serien. Hun har mer enn 15 000 abonnenter på Youtube-kanalen sin, der hun oppdaterer om underholdning, livsstil og musikaliske innslag.

Mondelia avslører at B.O.A.T.S.-seerne kan regne med mye drama, og at de kommer til å oppdage nye sider av youtuberne.

– Jeg viser meg litt mer sårbar. Seerne kommer se at jeg ikke alltid tar livet så seriøst, og de vil få se en mer guttegal Tina, sier hun.

Basert på virkeligheten

Serien er basert på virkelige hendelser og i hver episode kommer jentene til å snakke om forskjellige temaer, v-logger og live stream-utfordringer.

– Jeg håper at serien gjør at folk flest får opp øynene for YouTube, og at det åpner flere muligheter for oss som driver med YouTube. Det er på tide at vi digitaliserer oss i Norge, sier Mondelia.

Seerne får møte youtuberne på en mer personlig måte enn de har sett før, der de viser riktige følelser og snakker om både gutter og alkohol, men seerne kan ikke vente seg noe seksuelt.

– Min forhåpning er at våre seere og særlig de unge ser ulike situasjoner de kan kjenne igjen seg i, og at det ikke bare er de som går igjennom vanskelige situasjoner i livet, sier hun.

– Med gode karakterer kan det bli vellykket

Ragnhild Olsen, førstelektor i journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, har forsket på bruk av sosiale medier. Hun tror B.O.A.T.S. kan bli en suksess. 

– Suksess forutsetter at konseptet treffer et udekket behov hos målgruppa. Hvis de har gode karakterer og er dyktig på dramaturgi, kan dette bli vellykket, sier Olsen.

Hele 88 prosent av Norges befolkning over 18 år er brukere av YouTube. Det er flere gutter enn jenter i Norge som bruker YouTube i det daglige livet sitt, viser ferske tall fra Ipsos MMI.

Olsen tror at plattformen YouTube er positivt for serien:

– Med den posisjonen YouTube har fått i Norge er dette et godt utgangspunkt for å bygge opp en serie. Og en serie på YouTube om youtubing er jo et morsomt metagrep, sier hun.