Barten er symbolet på menns helse i november. Foto: Darwin Bell / Flickr

Lar barten gro i november

Guttas svar på Rosa Sløyfe er i gang. Movember er aksjonen hvor menns helse og kreftformer står i fokus.
Tirsdag, 1 november, 2016 - 12:08

Den internasjonale bevegelsen Movember har hver november siden 2003 hatt en aksjon gående verden over. Prinsippet er å få menn til å gro bart i løpet av måneden, samle inn penger og dermed skape oppmerksomhet rundt menns helse. Pengene som samles inn skal gå til forskning på kreftformer som rammer menn. 

Stor innsamling fra Norge

Tall fra 2015 viser at vi her til lands samlet inn hele 6,5 millioner kroner. Et resultat som plasserer Norge i verdenstoppen, innsamlingsmessig. Tar vi en titt på innbyggertall i de andre topplandene, er det imponerende at vi får inn såpass mye. Totalt har norske bartebrødre og -søstre samlet inn nesten 30 millioner kroner siden Movembers oppstart i Norge. 

Tidligere samarbeid

Movember-stiftelsen startet sitt samarbeid med Kreftforeningen i Norge i 2010. Men denne samarbeidsavtalen gikk ut i 2015. Kreftforeningen vil derfor i år ha sin egen tradisjonelle informasjonskampanje.

- Vår egen kampanje vil i år være knyttet til menn og prostatakreft, med et spesielt fokus på arvelighet og symptomer. Det handler ikke i år for vår del om å gro barter, men å få norske menn til å bruke tre minutter på å lære om prostatakreft, forteller presserådgiver i Kreftforeningen, Arild Domaas. 

Viktig forskning

- Movember-barten ser ut til å ha blitt en døråpner for å få menn til å snakke om sin egen helse og kreften. Denne aksjonen skaffer penger til en svært viktig forskning, og derfor er det strålende at flere og flere engasjerer seg, har generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen, tidligere uttalt i en pressemelding. 

Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge. Den tar dermed også flest liv. Gjennomsnittlig dør tre menn hver dag av denne sykdommen på landsbasis. Tusenvis lever også med sykdommen eller senvirkninger fra behandling. Visjonen er å få flere til å sjekke seg jevnlig, slik at vi får ned antallet unødvendige dødsfall.

Større engasjement

Kampanjekoordinator i Movember Norge, Kaia Tetlie, forteller at engasjementet rundt menns helse har endret seg siden Movember oppstarten.

- Vi snakker nå om menns helse på en helt annen måte enn før. Menn engasjerer seg i Movember, drar med seg andre, gror bart og snakker om egen helse. Et annet tydelig resultat er at det er samlet inn totalt 4,2 milliarder kroner siden oppstarten av kampanjen. Disse midlene har finansiert over 1200 prosjekter med fokus på prostatakreft, testikkelkreft og forebygging av selvmord, forteller Tetlie.

Vil samle inn 90 000

Tetlie sier at deltakerne legger mye innsats i kampanjen og det ligger ulike årsaker til grunn for at de er med. 

- Noen er med fordi det er gøy å gro bart, og andre er med fordi de selv eller noen de står nær har vært rammet av kreft. Et eksempel er 17-åringen, Amund Rotbakken Gundersen, som selv har hatt hjernesvulst og nå vil samle inn 90 000 kroner til Movember, sier hun. 

17 åringen ønsker å samle inn penger gjennom venner han har på nettstedet Facebook, dette kan du lese mer om her.

 

Emneord: 
Tags: