KOMFORT: Slik vil de nye liggestolene i nattogene se ut. Illustrasjon: Norske tog

Blir enklere å reise med nattog

50 millioner kroner er satt av til ombygning av sittevogner til vogner med liggestoler på nattog.
Tirsdag, 15 oktober, 2019 - 21:08

Statsbudsjettet 2020 har bevilget 50 millioner kroner for å bygge om sittevogner til vogner med liggestoler på Sørlandsbanen, Bergensbanen og Dovrebanen. Tiltaket blir gjort hovedsaklig så det er attraktivt for pendlere å reise om natten, men også for alle andre.

Fokuserer på komfort

Selskapet Norske tog, administrerer alle sovevognene i Norge. De ønsker at reisende skal kunne sove behageligst mulig på nattog uten å ha en seng. Etter planen skal de første togene stå klar i midten av 2020.

Norske togs materielldiriktør Kjell-Arthur Abrahamsen mener det er nødvendig med nye liggestoler, og sier at det har kommet flere forespørsler om nettopp disse.

– Undersøkelser har vist at mange er interessert i å sitte mer komfortabelt istedenfor å booke en sovekupe, forteller han.

Enklere for passasjerer

For de passasjerene som bor langs disse togstrekningene, vil det bli enklere å reise billigere uten å booke en sovekupe med to senger. Allikevel er hensikten at de skal kunne oppleve komfort når de reiser om natten. 

Kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby forteller til Journalen hvordan togtilbudet var for noen år siden.

– Frem til midt på 2000-tallet gikk noen av disse vognene på Nordlandsbanen, og de ble i stor grad brukt av militære på perm, men også andre reisende.  

Tar tid å bygge

I dag finnes det bare 20 sovevogner fordelt på hele Norge. Hvis tilbudet om sovevogner utvides, må selskapet Norske tog få mulighet til å anskaffe nytt matereill. Norske tog har ikke fått i oppdrag å anskaffe nye nattog utover de fem vognene som allerede skal bygges om. 

– Den tekniske levetiden på dagens sovevogner er nådd om få år, og det tar 4-5 år å anskaffe nye tog. I praksis er det ikke mulig å å leie eller kjøpe brukte tog fra andre land fordi norsk jernbane er annerledes utformet, forteller Kjell-Arthur Abrahamsen.