Flere og flere bruker tid i studio. Foto: Dave Kleinschmidt (CC BY-SA 2.0 Flickr)

Podkaster tar mediebransjen med storm

Podkast har blitt et populært publiseringsmedie. Det dukker stadig opp nye podkaster, og på kun et par år har antall lyttere økt betydelig.
Mandag, 4 november, 2019 - 16:30

Podkast-tall fra SSB

I 2016 svarte 6% at de lyttet til podkaster i løpet av en gjennomsnittsdag.

I 2018 var det 16% som svarte det samme. 

Antall podkast-lyttere har dermed økt med 10% på to år.

De siste årene har det i Oslo blitt etablert nye byråer og produksjonsselskaper med fokus på podkast, slik som Rubicon, Filt og Svarttrost. Interessen rundt podkaster har hatt en økning. Peter Daatland er redaksjonssjef i produksjonsselskapet Filt Oslo, og forteller at økningen kan forklares med bedre tilgjengelighet, og mer brukervennlig teknologi. Mye kan tyde på at podkaster ikke bare er en trend, men er her for å bli.

Fyller et behov 

– Folk har mulighet til å finne medie selv på mobilene, i tillegg til at venner og kollegaer sprer mye av budskapet. Podkaster har eksistert i mange år, men ble virkelig brakt på banen da den amerikanske true-crime serien “Serial” kom ut i 2014. Den fikk stor oppmerksomhet av publikum, sier Daatland som har lang erfaring. Han har produsert radio og podkaster i Oslo siden 2018. 


Redaksjonsjef i Filt, Peter Daatland. Foto: Filt 

I tillegg til at selvstendige aktører og privatpersoner gir ut sine egne podkaster, har de etablerte mediene som VG og Aftenposten også begynt å produsere podkaster.

– Podkaster utkonkurrerer ikke noe annet, men fyller et behov som er der, et tomrom hvor folk kun hørte på musikk før, understreker Daatland.

Attraktivt for annonsører 

Han mener podkaster fungerer som et supplement til eksisterende medier og eventuelt ekstramateriale til for eksempel allerede eksisterende TV-serier. 

– Vi ser at “podder” kan bli til TV-serier, dette har for eksempel skjedd i USA. Vi ser også at humor og underholdning laget av influensere er noe av det mest populære blant podkaster. Det er mulig å tjene mye penger på podkasten sin, sier Daatland.

En av Norges største podkast-suksesser, Tusvik & Tønne, er laget av komikerene Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne. Duoen hadde en omsetning på 3,2 millioner kroner i 2018 og troner dermed på lønnstoppen i det norske podkast-markedet. Andre norske kjendiser som Jan Thomas, Vegard Harm, Mads Hansen og Herman Flesvig har også oppnådd suksess ved å lage podkaster.

Lett å lage


Bård Føsker og Helge Langerud Heikkilä. Foto: Bård Føsker 

Det kreves relativt lite utstyr for å lage podkaster. Det eneste man trenger er en lydopptaker, en stemme, internett og en publiseringsplattform.

De to vennene Bård Føsker (27) og Helge Langerud Heikkilä (26) har drevet podkasten Tidligere lovende på fritiden siden september i år, og har hittil gitt ut tre episoder. 

I podkasten snakker de om vin, livet og aktualiteter.

– Målet med første episode var å få 50 avspillinger, og vi klarte 345, sier Føsker. Målet er å få flere til å høre på ettersom det kommer flere episoder.

De har valgt å bruke lydistribusjonsplattformen Soundcloud, da dette er gratis, mens de mer populære plattformene som Spotify og iTunes krever en liten pengesum.

– Podkast er et spennende medium, alle kan lage det og tilgangen er stor, derfor er det utfordrende å få noen til å høre på, sier Føsker.

Han tror andre kjenner seg igjen i det de snakker om, og at det er derfor de hører på.

– Vi tjener ikke penger på dette, og må prioritere andre jobber. Vi lager denne podkasten fordi vi synes det er gøy, og de som hører på synes det er gøy, legger han til.