Hett rundt Hanssen

Bjarne Håkon Hanssen går til PR-bransjen, til tross for massiv kritikk.
Torsdag, 29 oktober, 2009 - 13:29


Tidligere helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen skifter beite og annonserer at han går over i PR-bransjen og byrået First House. Overgangen har blant annet vakt sterke reaksjoner i det politiske miljøet. Kritikken går på at det er galt av Hanssen å ta med seg sine kunnskaper inn i PR-bransjen for å tjene på den økonomisk.

Massiv kritikk

Tidligere statsminister Kåre Willoch (H), SVs Karin Andersen og senterparti-politiker Per Olaf Lundteigen er blant kritikerne.

– Jeg reagerer mot framveksten av sånne byråer som skal sette noen i stand til å fremme sine interesser bedre enn andre, og at man går rett over i dette med å utnytte alle de politiske kontakter man har hatt. Det finner jeg merkelig, sier Willoch til Dagbladet.

Lundteigen refser Hanssen for å bryte etiske grenser ved overgangen, og sier at statsminister Jens Stoltenberg burde grepet inn. Stoltenberg sier til Avisenes Nyhetsbyrå at folk tar med seg den kunnskapen og den erfaringen de har, enten de går over i journalistikken, rådgivning eller det private næringslivet, og forholder seg nøytral i saken.

– Det er ille at så sentrale politikere mener PR er mer verdifullt enn omsorg, skole og velferd, sier Karin Andersen (SV).

Avgjøres av Karanteneutvalget

Det er Karanteneutvalget ved fornyings- og administrasjonsdepartementet som avgjør om Hanssen får karantene, og eventuelt hvor lang denne kommer til å bli. Lundteigen mener karantenen bør være på to år, skriver Dagens Næringsliv.

Hanssen risikerer i tillegg opp mot en halv million i bot fordi han ikke har informert Karanteneutvalget om sin nye jobb som partner i First House, skriver DN. Leder i utvalget, advokat Endre Skjørestad sier til DN at de skal prate med Hanssen når han er tilbake fra reise i utlandet neste uke.

Får med seg flere

PR-byrået First House skal ifølge sine hjemmesider jobbe med strategisk rådgivning innenfor finansiell og politisk kommunikasjon, samt næringsutviklings-  og samfunnskommunikasjon. I tillegg til Bjarne Håkon Hanssen er de to tidligere Ap-statssekretærene Jan-Erik Larsen og Ketil Lindseth partnere i det nyoppstartede byrået.

Tidligere strategisk rådgiver i Sparebank 1 Bjørn Richard Johansen og daglig leder i Trolltind Kommunikasjon Per Bjørkum står også på lønningslisten. Jan-Erik Larsen sier til Dagbladet at han ikke ønsker en situasjon der politikere stenges ute fra næringslivet.

PR-bransjen

Noe av kritikken i Kristin Clemets blogg var rettet mot journalister. Hun hevder pressen fremmer myter og fordommer om bransjen. Bransjen har lenge hatt et dårlig rykte, og PR-folk blir ofte sett på som lyssky lobbyister som trekker i trådene for at kommersielle firmaer, politikere eller organisasjoner skal få ut sine budskap.

På norsk kalles PR informasjon og samfunnskontakt, og dette navnet er beskrivende for rådgivernes rolle. PR er ifølge forfatterne Ihlen og Robstad å lede kommunikasjonen mellom organisasjoner og dens omgivelser. PR-rådgiveres oppgave er ofte å hjelpe firmaer og personer med å nå sine mål. Det kan være mål som å øke kjennskap til eller salg av et nytt produkt. Det kan også være hjelp til mediehåndtering ved kriser eller hjelp til internkommunikasjon innad i firmaer.

Emneord: