En lørdag utenom det vanlige

28. november markeres "Kjøpefri dag". Framtiden i våre hender og Grønn hverdag oppforderer nordmenn til å satse på opplevelser fremfor ting.
Onsdag, 25 november, 2009 - 13:37


- Hvorfor bruke lørdagen på meningsløs handel når du heller kan unne deg en lang frokost, en tur i skogen eller kanskje et møte med en gammel venn?

Dette er ett av spørsmålene Framtiden i våre hender ønsker å stille handelsglade nordmenn i forbindelse med lørdagens aksjon “Kjøpefri dag”.

Kurerer kjøpesyke

For trettende gang arrangeres “Kjøpefri dag” i Norge. Aksjonen er en del av den internasjonale markeringen “Buy nothing day” som ble lansert for første gang i Canada i 1992. Aksjonen har som mål å redusere den vestlige verdens forbruksvekst. Per i dag har prosjektet spredd seg til over 50 land.

I følge daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas, er “Kjøpefri dag” en anledning til å stoppe opp og tenke over hva vi bruker pengene våre på.

- Folk bør satse på alle gratisopplevelsene som finnes i stedet for bare å kjøpe ting. Nå på lørdag kommer vi til å være ute på ni forskjellige steder i landet. Lokallagene vil gjøre alt fra å arrangere juleverksted til å kurere kjøpesyke.

Klikk her for å lese hva du kan gjøre for å redusere forbruket ditt.

Førjulstid betyr handelsfest i Oslo sentrum, her fra Oslo City. Det ønsker Framtiden i våre hender å endre på. Foto: Flickr

Julegaver på hodet

I Oslo vil Framtiden i våre hender og Grønn Hverdag markere dagen med flere stands og arrangementer i sentrum.

- Blant annet vil vi på Egertorget lansere konseptet “julegaver på hodet”. Det finnes mer enn nok julegaver som man ikke trenger å bruke så mye penger og ressurser på, forteller aksjonsansvarlig Liv Thoring.

- Middag med venner, tjenester for mormor, gavekort på en tur eller hjemmelagde gaver er noen ideer, sier hun.

Hjemmelagde julegaver er en måte å spare både penger og ressurser på. Foto: widdowquin, Flickr

Publikumstyrt

Til tross for at “Kjøpefri dag” i fjor hadde over 10 000 deltakere på facebook virker handelstanden lite bekymret over aksjonen.

Morten Fure, administrerende direktør i Oslo Handelstandsforening, forteller at de har ingen oversikt over hva markeringen kan ha å si for handelstallene i hovedstaden.

- Det er publikum som styrer denne aksjonen. Om det kommer ut til folk eller ikke, det gjenstår å se. Inntil videre har ikke vi noe spesielt forhold til det i hvert fall, sier han.

I følge initiativtakerne kommer antakelig enda flere enn det facebook-arrangementet viser til å hive seg på aksjonen i år. Per i dag viser nettet nesten 7 000 påmeldte, og antallet øker stadig.

- I år er arrangementet dessuten enda mer aktuelt enn i fjor, blant annet på grunn av klimatoppmøtet i København. Så vi forventer oss en stor oppslutning, sier Liv Thoring fra Framtiden i våre Hender.

Les mer om arrangementet her.

 

Emneord: