NRK - først og sist på nett

NRK var blant de første mediene i Norge til å komme på nett, men henger langt etter de største aktørene både på mobilutvikling og besøkstall på sine nettsider.
Torsdag, 26 november, 2009 - 12:09


Etter å ha kjørt slalom mellom de mange avdelingene kommer vi omsider inn til resepsjonen. Det føles nesten som Gardermoen, med egne datamaskiner for self-inbooking. Men nei, vi er på NRK, Norges største mediebedrift.

Mindre trafikk

Mye blir sagt om rikskanalen. Traust og gammeldags, men også solid, seriøst og ikke minst mangfoldig. Både i forskjellige kanaler og type stoff. Fakta er at rikskanalen har Norges største arkiv og tjenestetilbud helt gratis på nett. Men ifølge webinformasjonsbyrået Alexa henger de fortsatt langt bak VG, Aftenposten og Dagbladet når det gjelder trafikk på sine nettsider. Hvorfor er det slik?

Eirik Solheim, prosjektleder for NRKs ”sandkasse for teknolgi og nye medier” møter oss. At han er en typisk utvikler av teknologi og media skjønner vi raskt.

– 5D? Det er et bra kamera. En drøm å jobbe med, sier han til fotografen vår.

Solheim tar oss med inn til NRK Beta sin plass i det store NRK-imperiet. En storskjerm på veggen viser antall unike brukere og annen trafikkdata for NRK Beta, nettstedet for ikke så mange, men – i alle fall – meget dedikerte brukere. De blogger og kommenterer om hvordan statskanalen bør utvikles.

707 unike brukere er færre enn gårsdagen, indikerer den lilla stolpen. Foto: Peter Parker Mydske

– NRK er nok størst i Norge både i ressurser og antall folk. Men det er vanskelig å omforme en stor bedrift. Vi var tidlig på nett, i 1994, men trege til å utnytte det ordentlig. Der har vi fortsatt en stor jobb å gjøre, sier Solheim.

Med TV2 pustende i nakken

TV2 lanserte nye nettsider i mars 2008 og har hatt en fantastisk utvikling siden den tid, med en femdobling av trafikken, ifølge nettredaktør i TV2, Trine Falnes. Mediehuset er imidlertid fortsatt bak nrk.no i trafikk på nettsidene.

– TV2 er fremdeles i en oppbyggingsfase, og vi vokser raskere enn noen andre norske medieaktører. Vi skal fortsette å være offensive og har satt oss klare mål for 2010, sier Falnes.

Facebook er konkurrent

Solheim og NRKs-multimedieutviklere har mange ting i hodet. Blant det viktigste er en bedre web-player og bedre tilbud for mobilbrukere. Folk er mer på farta og bruker mobilnettet på bussen, på ferie og nå også på flyet.

Også TV2 lover at du vil se enda flere spennende løsninger for levende bilder, både på nett og mobil i 2010.

Falnes og Solheim nekter begge for at de er konkurrenter, og Falnes mener de først og fremst konkurrerer om brukernes tid og oppmerksomhet. Og med det som utgangspunkt er sosiale medier som Facebook en vel så stor konkurrent for TV2 som tradisjonelle mediehus som VG.

Ikke flinke nok

TV på nett er kanskje området det satses mest på i mediehusene for tiden.

– TV-portalen vår er ekstremt populær. Men når publikum tar vårt TV-innhold og heller publiserer det på Youtube og nedlastingssider, tyder det på at vi ikke er flinke nok, sier Solheim.

“The only way to control your content is to be the best provider of it”, er et sitat Solheim liker å bruke når han forklarer hvordan NRK skal  få bukt med “video-tyveriet” fra nettsidene deres.

– Når folk tar vårt innhold og legger det ut på PirateBay for nedlasting, må noe gjøres. Derfor opprettet NRK for en stund siden en egen BitTorrent-side slik at brukerne kan laste ned.

– Vi må tenke på brukerne

Medieutvikleren mener at en av de viktigste tingene er å få hele bedriften til å tenke på brukerne. Publikum deltar i langt større grad selv enn før. De kommenterer, laster ned og trykker seg rundt i grafikker. Da må også NRK tenke på brukerne og ikke seg selv, ifølge Solheim. Det er en prosess som tar lang tid å innarbeide i en stor bedrift.

– En av de viktigste tingene når vi vil utvikle ting er å ha rettighetene på plass. Vi har ofte mulighet til å gjøre ting teknisk sett, men rettighetene er utfordringen. Som for eksempel musikk på nett-TV.

Eirik Solheim foran teknikktreet i NRK Opplevelsessenter. Her får vi et innblikk i NRKs multimediale verden. Foto: Peter Parker Mydske

PC fremfor TV

Solheim har mange visjoner for det multimediale NRK. Men han minner oss på at 2009 er året hvor vi så mest på TV, og at en ikke må legge for stor vekt på at folk er på farten hele tiden, og trenger nyheter i andre former.

Solheim har undervist en del på skoler og er allikevel ikke i tvil om at utviklingen går én vei.

– I 1998 svarte elevene at de ville valgt TV-en fremfor PC-en om vi troppet opp på døren og skulle ta fra dem en av delene. Nå ler bare elevene av spørsmålet, – PC-en er klart viktigere. Det er jo et lite sannsynlig scenario, men viser den drastiske endringen de siste årene.

Apple-tilpasning

Hvor er NRK om fem år?

– Vi har som mål å være et av de ledende mediehusene i landet. Det er ingen tvil om at vi henger etter. All honnør til VG og Dagbladet for det de har fått til på nett. Men det har nok også noe med at avisinnhold har vært lett tilgjengelig. Først de siste årene har bredbåndsutviklingen eksplodert og gitt rom for video i høy kvalitet på nett.

Det vil Solheim, og de andre utviklerne i NRK, utnytte fremover. Han har som mål at NRK skal få til en ny web-player i løpet av 2010. Den skal også være tilpasset Linux og Apple, forklarer utvikleren, som selv sitter med Apples mest avanserte Mac ved siden av seg.

– Det er for dårlig at vi ikke er tilpasset en så stor brukergruppe. I tillegg må vi bli bedre på nyhetsoppdateringer, sier Solheim.

Emneord: