Liker levende lærebøker

Dysleksi Norge mener digitale lærebøker vil gjøre skolearbeidet enklere for elever med lærevansker.
Torsdag, 26 januar, 2012 - 15:52


Caroline Solem, informarsjonskonsulent i Dysleksi Norge trekker frem særlig to fordeler ved at lærebøkene digitaliseres. Først og fremst tror hun at en normalisering av digitale lærebøker vil gjøre at dyslektiske elever slipper å føle seg annerledes.

- Konsekvensen av å frykte å være annerledes, er ofte å simpelthen la være å bruke hjelpemidlene man får, uttaler Solem til Journalen.

En annen faktor er at bestilling av dagens lydbøker ofte medfører forsinkelser. Når en elev med lese- og skrivevansker mottar sine bøker måneder etter resten av klassen vil eleven havne enda lenger bak de andre, og dermed bli desto mer demotivert. Ved at alle elevene bruker nettbrett vil dette problemet forhåpentligvis forsvinne.

Digitale hjelpermidler i skolen er på stadig fremmarsj, og da Apple nylig slapp sin iBooks 2 med lærebøker, lot ikke reaksjonene vente på seg. Kilder i USA har uttalt at dette vil revolusjonere lærebøkene for alltid, og også i Norge er forventningene høye.

Stort potensiale

Siri Kessel ved Høgskolen i Oslo og Akershus har selv sterkt nedsatt syn, og har jobbet lenge med digitale hjelpemidler for personer med lærevansker. Hun er også enig i at iPaden har stort potensiale innen tilgjengelighet, og har tatt mange steg i riktig retning allerede. Likevel ser hun fortsatt rom for forbedring.

- Det et problem at ikke den vanlig zoomen er integrert her, og tagging av bilder, illustrasjoner og titler for navigering er vesentlig for blinde og synshemmede, sier hun.

VoiceOver-funksjonen, hvor nettbrettet leser opp markert tekst, fungerer derimot, noe Kessel mener vil hjelpe både dyslektikere og synshemmede. Hun synes utviklingen er meget spennende, og tror fler og fler vil foretrekke denne typen lærebøker.

Kjell Arne Langdalen og Marius K. Evjenth tror iBooks passer bedre for studenter enn yngre skoleelever. Foto: Lars-Erik Kasin

Hør hva lærerstudentene Marius K. Evjenth og Kjell Arne Langdalen teste nye iBooks her.

Motiverende

Staltig spesialpedagogisk støtte, Statped skriver på sine nettsider at de tror undervisning med nettbrett kan bidra til økt motivasjon. Dette skylder at nettbrettene tilbyr tilpasset læring, og at brukervennlighet gir elevene en følelse av mestring.

De nye lærebøkene innebærer funksjoner som video, lyd, interaktive animasjoner, markeringsverktøy og notater direkte i appen. Dette mener Apple vil forenkle lesningen betraktelig, og samtidig gjøre den mer variert og morsom.

“Vi har tro på at lesebrett vil være en del av fremtiden innen det spesialpedagogiske feltet”, skriver Statped i en artikkel om nettbrett.

Erstatter kladdeboka

Klasse 9c ved Holt ungdomskole holder på med et pilotprosjekt med nettbrett i undervisningen. Dette skrev Glåmdalen.no i går. De kjøpte inn et klassesett med iPader, som elevene nå gjør leksene sine på.

Kontaktlærer Trond Mæhlum forteller at antall ikke utførte lekser har gått merkbart ned, og at ingen av eleven glemmer “kladdeboka” lenger.

Emneord: