Vil at Norwegian tar miljøansvar
På onsdag ble det klart at flyselskapet Norwegian har kjøpt inn 222 nye fly til en samlet verdi av 127 milliarder kroner. Helge Drange er klimaforsker ved Bjerknessenteret, og er ikke helt enig i kalkylen til Kjos. Også Miljøstiftelsen Bellona sier at flybransjen er nødt til å gå i en mer miljøbevisst retning. Bjørn Kjos sier at de nye flyene er mulige å fly på biologisk drivstoff, men tror at det er et spørsmål om oljepris, og mener at flyplassene har et visst ansvar for tillrettelegging. Selskap som KLM og United Airlines har allrede begynt å fly på biologisk basert drivstoff, og mange store flyselskap går og i bresjen for den såkalte tredje generasjonens biodrivstoff - hvor for eksempel alger omvandles til energi. Ifølge nasjonale klimamål skal Norge bli utslippsnøytralt år 2050. Han tror at det vil ta lang tid før det finnes et fungerende marked for biologisk drivstoff i Norge, da det er mye infrastruktur som må på plass.
På selskapets pressekonferense snakket administrerende direktør Bjørn Kjos om at selskapet under de kommende ti årene skal fase ut de gamle flyene, og at denne invensteringen skaper en mer moderne og miljøvennlig flåte.Bærekraftig drivstoff
- Selv om nye fly er bedre enn gamle fly betyr det fortsatt at flytrafikken øker, sier Drange.
- Det vi gjerne skulle sett er at også Norwegian skulle bli en proaktiv aktør innen fremtidens utvikling av bærekraftig biodrivstoff. Det gjør de ikke nå, sier Martin Hviid Nielsen i Bellona.
- Flyplassene må bygge ut infrastrukturen for å kunne håndtere biodrivstoff, sier Kjos.- Norwegian burde ligge i forkant
Martin Hviid Nielsen sier at han ønsket at også Norwegian tilpasset seg den nye teknologien.Biodrivstoff en utfordring
Klimaforsker Drange sier at vi da må minke utslippene av CO2 med opp til 80 prosent de kommende 40 årene.
- Du kan ikke komme med nye fly på markedet da, sier Drange.
- Det vil nok drøye mange tiår. Men alle munner vil jo hjelpe, avslutter Drange.