Vil at Norwegian tar miljøansvar

Norwegians nye flykjøp er en miljøgevinst ifølge direktør Bjørn Kjos. Klimaforskere mener imidlertid at det er et håpløst regenestykke for miljøet å sette fler fly i lufta.
Mandag, 30 januar, 2012 - 10:28


På onsdag ble det klart at flyselskapet Norwegian har kjøpt inn 222 nye fly til en samlet verdi av 127 milliarder kroner.
På selskapets pressekonferense snakket administrerende direktør Bjørn Kjos om at selskapet under de kommende ti årene skal fase ut de gamle flyene, og at denne invensteringen skaper en mer moderne og miljøvennlig flåte.

Bærekraftig drivstoff

Helge Drange er klimaforsker ved Bjerknessenteret, og er ikke helt enig i kalkylen til Kjos.
- Selv om nye fly er bedre enn gamle fly betyr det fortsatt at flytrafikken øker, sier Drange.

Også Miljøstiftelsen Bellona sier at flybransjen er nødt til å gå i en mer miljøbevisst retning.
- Det vi gjerne skulle sett er at også Norwegian skulle bli en proaktiv aktør innen fremtidens utvikling av bærekraftig biodrivstoff. Det gjør de ikke nå, sier Martin Hviid Nielsen i Bellona.

Bjørn Kjos sier at de nye flyene er mulige å fly på biologisk drivstoff, men tror at det er et spørsmål om oljepris, og mener at flyplassene har et visst ansvar for tillrettelegging.
- Flyplassene må bygge ut infrastrukturen for å kunne håndtere biodrivstoff, sier Kjos.

- Norwegian burde ligge i forkant

Selskap som KLM og United Airlines har allrede begynt å fly på biologisk basert drivstoff, og mange store flyselskap går og i bresjen for den såkalte tredje generasjonens biodrivstoff - hvor for eksempel alger omvandles til energi.
Martin Hviid Nielsen sier at han ønsket at også Norwegian tilpasset seg den nye teknologien.

Biodrivstoff en utfordring

Ifølge nasjonale klimamål skal Norge bli utslippsnøytralt år 2050.
Klimaforsker Drange sier at vi da må minke utslippene av CO2 med opp til 80 prosent de kommende 40 årene.
- Du kan ikke komme med nye fly på markedet da, sier Drange.

Han tror at det vil ta lang tid før det finnes et fungerende marked for biologisk drivstoff i Norge, da det er mye infrastruktur som må på plass.
- Det vil nok drøye mange tiår. Men alle munner vil jo hjelpe, avslutter Drange.

Emneord: