Provoserer med PMS

Kiwis nye reklamekampanje vekker oppsikt.
Torsdag, 22 mars, 2012 - 11:26


En svartkledt kvinne med store, sorgtunge øyne ser gråtende inn i kamera, mens ei annen dytter et massivt kakestykke inn i munnen. Budskapet? Det skal bli billigere å handle bind og tamponger på Kiwi.

– Den skal vekke oppmerksomhet. Det var planlagt fra starten av, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i Kiwi.

Sammen med bildeserien av frusterte kvinner, går det en reklamefilm på TV, samt at de har opprettet en nettside hvor damer kan måle hvor glade de er.

SE HVA FOLKET PÅ GATA MENER OM KAMPANJEN


Anne Bjørnstad forstår seg ikke på Kiwis kampanje. Foto: Eline J. Helledal.

Bjørkøy forteller at de har fått mange reaksjoner på kampanjen, og at det hovedsaklig er framstillingen av kvinner folk reagerer på. Han sier at kampanjen er utarbeidet utelukkende av kvinner.

– Vi vurderte mange forskjellige vinklinger. Men vi falt for denne, med humor og glimt i øyet, forklarer Bjørkøy.

Lansert på kvinnedagen

Den 8. mars kom Sigrid Sæbø Åland på jobben som ansvarlig redaktør i kvinneradiokanalen RadiOrakel. Da hun skulle ha morgensendingen, oppdaget hun Kiwis nye kampanjeplakater.

Sigrid Sæbø Åland blir provosert av Kiwis kampanje. Hun har utsikt fra kontoret til en av plakatene. Foto: Eline J. Helledal.

– Utenfor vinduet ser jeg en plakat av ei sur dame som skyver i seg et kakestykke. Jeg skal vise deg sur dame, jeg, sier Åland.

Hun reagerer på det hun anser som en standarisert framstilling av kvinner.

– Det virker som om kvinner overhodet ikke kan styre følelsene sine, avslutter hun.

Skaper reaksjoner på sosiale medier

Kampanjen, som ble lansert tidligere i mars, gir kvinner hver fjerde pakke bind, tamponger og truseinnlegg gratis. Så på lik linje med butikkjedens tidligere bleieavtale, er det nå damene som kan få krysset av på et kort for hvert fjerde kjøp. Det nye bleiekortet skapte også reaksjoner på Twitter.

Helene Krøger skriver: “Dro på Kiwi, ble spurt om jeg ville ha hver 4. pk bind gratis. Sa jo, ja, greit. Fikk et motherfuckings BLEIEKORT! HVA I HELVETE”.

Liv Stangeby Isaksen reagerer også: “Det koster å være kvinne” - ser at stereotypen om kvinnen som ikke-rasjonell og emosjonell dominerer fortsatt… skuff...

Freddy S. Brakestad ønsker rabatt for guttene: “Fleire enn meg som går og ventar på at kvar 4. kondompakke skal bli gratis hos Kiwi?”.

 

 

Emneord: