Klippet hår og negler for 1,4 milliarder

Nordmenn bruker mer og mer på klipp og skjønnhet. I Oslo økningen er størst.
Tirsdag, 26 februar, 2013 - 14:58


De nyeste tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en økning på 2,9 prosent fra samme termin året før. Tallene viser hvor mye nordmenn brukte på frisering og annen skjønnhetspleie i september og oktober 2012.

Tallene viser at Oslo har en økning på hele 6,7 %, mens Finnmark har en nedgang på 5,6 prosent.

Uroligheter i finansverdenen

Tor Daniel Berge, eier av Head Hair and Beauty, forteller at uroligheter i finansverdenen av og til fører til økning i egenpleie.

- Vi ser en trend i at nedgang i finansmarkedet kan føre til oppturer i vår bransje, sier han.

Blogger inspirerer

- I dag finnes det et stort spekter av kanaler hvor folk kan få impulser fra. Kundene har høyere bevissthet rundt mote og trend, og produktkunnskapene har økt. Det finnes utallige blogger som inspirerer mennesker til å bruke mer tid og penger på velvære, sier Berge.

Han legger til at tilgjengeligheten til informasjon over nett, samt at man kan booke time elektronisk, fører til at folk benytter seg mer av velværetilbud.

Økende velværetrend

Markedsundersøkelser viser at folk søker seg til de litt mer personlige og unike salongene.

- Vi har sett en tendens i at folk heller bruker mer tid på lokalmiljøet, i form av frisører, kafeer og spa, sier Berge.

Frisør, skjønnhet og velvære er bransjer som stadig vekk slår seg mer sammen.

- Frisør og velvære går mer som hånd i hanske enn før, sier Berge.

 

Hør hva disse jentene tror nordmenn brukte på klipp og skjønnhet:

Emneord: