

Sykepleierutdanningen i teknologisk bakevje
En omfattende undersøkelse gjort av Norsk Sykepleieforbund (NSF) viser at 8 av 10 sykepleiestudenter er svært misfornøyd med utdanningens teknologifokus, det kommer frem under årets eHelse-konferanse. Undersøkelsen viser at sykepleieutdannelsen, bestående av dagens teknologigenerasjon, paradoksalt nok ikke lærer om elektronisk helse, eller eHelse, per dags dato. – Elektronikk og det digitale er knyttet til nesten alt vi gjør. I fremtiden kommer vi ikke til å ha behov for å sette “e” som et fortegn for å beskrive elektronisk helse, det vil være utenkelig å ha et helsevesen uten det digitale aspektet. Det er med andre ord veldig viktig at dagens studenter lærer å håndtere systemer som i fremtiden kommer til å være en selvfølge i yrket, sier Bjøro. eHelse-konferansen 27.-28. april er en av flere konferanser som tar for seg hvordan man skal utnytte moderne teknologi for å effektivisere og samtidig verne om pasientsikkerhet i helsetjenesten fremover. Her ligger det et overordnet fokus på den elektroniske pasientjournalen (EPJ). EPJ går ut på at det kun skal være én elektronisk journal knyttet til hver pasient. eHelse-konferansen la stor vekt på fremtidens pasient som en ressurs i seg selv. Den moderne pasienten vil ha tilgang til sin egen EPJ og være i samhandling med lege elektronisk. Til tross for at dette kommer til å dominere fremtidens pasient og legeforhold lærer ikke dagens sykepleierstudenter hvordan de skal håndtere EPJ-systemet. Sykepleiestudent Cecilie Ramsvig Thambirajah (22) fullfører denne våren sykepleieutdannelsen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun kjenner seg igjen i misnøyen mange sykepleiestudenter har rundt utdanningens teknologifokus. Hun kan fortelle at den erfaringen hun har med EPJ-systemet kommer fra jobb og praksis, og ikke fra utdannelsen. - Jeg er enig i at vi ikke har fått så mye teknologisk opplæring på skolen. Jeg må også innrømme at jeg ikke så viktigheten i det og hvor vanskelig det faktisk var før jeg var ute i mine to siste praksiser. Derfor syns jeg det burde være et større fokus på det for fremtidige sykepleiestudenter som må bruke dette i hverdagen, forteller Thambirajah. Under en av konferansens paneldebatter var et dominerende argument at EPJ læres best under praksis, og burde derfor ikke fokuseres på i utdannelsen. Karen Bjøro sier på sin side at EPJ enn så lenge ikke brukes i hver praksis, og nyutdannede sykepleiere risikerer å gå ut i helsetjenesten uten noen kompetanse på det digitale helsefeltet. – Femti prosent av utdannelsen skjer i det kliniske felt, og hvis de ikke har tatt i bruk EPJ er det veldig vanskelig for de utplasserte studentene å lære det. De må bli eksponert for det, på en måte som gjør at de får trening i hvordan de skal håndtere EPJ-systemet, sier Bjøro. Bjøro forteller at undersøkelsen også viste at sykepleiestudentene var like misfornøyd med klinisk praksis som utdanningen når det kom til digital undervisning og veiledning. Utfordringen i følge Bjøro ligger i at dagens undervisere og sykepleiere selv er utdannet fra en tid som ikke hadde den samme bevisstheten rundt eHelse. – Mange av dagens sykepleielærere og annet undervisningspersonell i utdanningen er fra en tid før eHelse ble introdusert. Mange har nok også sin yrkesaktive periode som sykepleier i et helsevesen som ikke var så digitalt som det etterhvert ønsker å bli. Så problemet bunner i kompetanse, der utdanningen ikke har sørget for å oppgradere lærernes kunnskaper om eHelse, mener Bjøro. Grete Vabo er ansvarlig for opplæring av eHelse ved sykepleierutdanningen ved Universitet i Agder (UiA). Hun var deltager ved konferansen i Sandvika, og kunne fortelle om UiAs tiltak for å inkludere eHelse i utdannelsen. De inkluderer både undervisning i EPJ, velferdsteknologi og eHelse. Dette er et tiltak som er spesielt for UiA, og universitet er unntaket fra regelen. – Studentene har tidligere uttrykt misnøye fordi vi ikke har hatt noe elektronisk system å vise til praktisk, som de kan gå inn å jobbe i. Det har vi arbeidet de siste årene med å få til, og i år begynte vi undervisningen i elektronisk helsetjeneste. I år hadde vi undervisning der alle studentene kunne gå inn i EPJ og legge inn en liten case som vi hadde utviklet for dem. Vi ønsker at de skal få øve seg på sykepleieprosessen og benytte det aktivt i et system. Det hadde vi veldig positive erfaringer med, sier Vabo
Én pasient - én journal - ingen student
UiA som unntak fra regelen