Togstreiken trappes opp
Lørdag 15. oktober ble lokførerstreiken trappet opp. Over 20 000 reisende rammes hver dag. Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund mener at NSB innstiller flere tog enn nødvendig.
- Det vi i Norsk Lokomotivmannsforbund reagerer på, er at NSB innstiller flere tog enn de trenger. De hevder at de ikke er i stand til å kjøre togene, selv om det er lokførere som ikke er tatt ut i streik som kan kjøre dem, sier Rolf Ringstad, leder i NLF.
NSB ønsker ikke å kommentere saken til Journalen.
Færre tog fører til fulle tog, og flere reisende er frustrerte over situasjonen. Emil Haugen studerer teater i Oslo og bor og jobber i Jessheim. Han har kommet for sent opptil flere ganger, både til jobb og undervisning.
- Jeg har flere ganger vært redd for å ikke komme meg hjem, og i forrige uke kom ikke engang teaterelevene mine seg til gjennomgangen av stykke vårt.
Forståelse for situasjonen
Tor Klyve, streikevakt på Oslo Sentralbanestasjon, opplever at de fleste reisende har forståelse for streiken.
- Vi har fått masse positive tilbakemeldinger fra mange kunder. Mange passasjerer er utrolig vennlig innstilt overfor oss, og mener at det er riktig det vi gjør.
Han syntes allikevel det er trist at så mange blir rammet. Rolf Ringdal beklager også til passasjerene.
- Man beklager selvfølgelig at en arbeidskonflikt rammer en uskyldig tredjepart, og i og for seg også de som sender gods med godstrafikken.
Langvarige forhandlinger
Rolf Ringdal sin oppgave er å lede forhandlingene på vegne av lokmannsforbundet og lokomotivførerne. Han er usikker på hvor lenge streiken vil vare.
- Jeg både tror og forventer at vi får en løsning som ivaretar kompetansekravene til norske lokomotivførere.
Også streikevakt, Tor Klyve, mener at streiken er nødvendig for å ivareta de reisendes sikkerhet.
- Dette handler om sikkerhet på jernbane. For å kontrollere tyngden til et tog så trengs det kompetanse, forståelse for hva som skjer og utdanning. Det er det vi streiker for.
Bakgrunn for streiken
Lokførerstreiken som har pågått siden september går ut på å sikre førerens kompetanse og opplæring. Dette er ikke fastsatt i en offentlig forskrift eller regelverk. Det har fram til nå vært regulert blant annet gjennom tariffavtaler, og gjennom en nasjonal standard som ligger på norsk jernbaneskole. Kravet er at standarden fortsatt skal ligge der den ligger i dag. For å sikre dette krever Norsk Lokomotivmansforbund å få det fastsatt i tariffavtalene.