Vanskelig å fornye Italias medielover

Mediemogulen Silvio Berlusconi har forlatt regjeringsskuta. Det kan likevel ta tid før Italia får en ny medielov.
Mandag, 21 mai, 2012 - 09:19

- Eurokrisen, den skakkjørte økonomien og stor arbeidsledighet gjør at en ny medielov ikke står høyest på den politiske agendaen i Italia for øyeblikket, selv om mange svært gjerne vil ha det, sier førsteamanuensis og medieforsker Marco Gargiulo ved Universitetet i Bergen.

Les også: Når politikken styrer mediene

Medielovene blir et tema

Uansett tror Gargiulo at Italia trenger en ny generasjon politikere for å få til dype, strukturelle endringer.

- Den nåværende generasjonen politikere er på en eller annen måte involvert i hvordan dagens lovverk ser ut. Samtidig sitter Berlusconi fortsatt i Parlamentet sammen med sterke støttespillere, så de store endringene kommer nok ikke til å skje over natten. Men medielovgivningen vil helt klart bli et tema før og under valget i 2013, forklarer han.

Les også: Politikere, mafia og medieeiere trekker i trådene i Italia

Fersk statsminister

Et snaut halvår er gått siden den uavhengige Mario Monti dannet ny regjering etter at Silvio Berlusconi trakk seg i midten av november i fjor. Monti-regjeringen satte straks i gang en rekke større reforminitiativer for å få kontroll over den økonomiske situasjonen i landet. Kort tid etter at han inntok statsministerkontoret uttalte Monti at han skulle gjennomføre en reform også av medieloven. Hittil har derimot lite skjedd.

- Italia er et sammensatt land med store motsetninger og ulike interesser. Når Monti i tillegg må reparere den økonomiske politikken som er blitt ført, står ikke mediepolitikken øverst på prioriteringslista, sier Marco Gargiulo.

Via den italienske ambassaden i Oslo får Journalen bekreftet at det ikke foreligger noen offisielle uttalelser på dette området fra den nye regjeringen.

Eurokrise og budsjettkutt i italienske medier kan være medvirkende årsaker til at Mario Montis regjering ikke får gjennomført en reform avlandets medielov med det første. Foto: alles-schlumpf / Flickr Creative Commons

Dårlige tider

Den økonomiske krisen i Euro-landene smitter også over til pressen, og flere av de store mediene har kunngjort drastiske budsjettkutt. Økonomiske rammer og betingelser kan derfor legge begrensninger på en eventuell omlegging.

- Siden Berlusconi er borte, er eierskapene mer fordelaktige enn de har vært. Men det er lite penger, og derfor er det ingen god tid til å skape en ny medievirkelighet, sier Dagbladet-journalist og Italia-kjenner Simen Ekern.

Simen Ekern mener Italias skjøre økonomi kan legge en stopper for en reform av dagens medielovgivning. Foto: Privat

Hør hva Simen Ekern sier om medielandskapet i Italia.

Sterke interesser

Journalisten og forfatteren, som har base i Brussel, er optimist med tanke på morgendages medievirkelighet i Italia, men deler Gargiulos bekymring rundt gjennomførbarheten. På toppen av økonomiske kriser og stor arbeidsledighet, er den interne politiske virkeligheten slik at det kan bli vanskelig å endre medieloven fra 2004. Fortsatt sitter mange som har interesse av å beholde de lukkede maktstrukturene i mediene høyt oppe i det politiske systemet.

- De kommer ikke til å gi den bort automatisk, og det er begrenset hvor mye man kan få til hvis motstridende krefter er sterke nok. Mange mennesker er vant til at dette er et komplisert system som ikke skal være gjennomsiktig. Og siden Berlusconi ikke lenger er statsleder, kan situasjonen virke mindre prekær for de som er imot, forklarer Ekern.

Forfatteren bak bøkene Berlusconis Italia og Roma tolker Monti dithen at det er håp for reform, men er samtidig nøktern optimist:

- Det vil nok kreve en ganske stor kulturrevolusjon for endre det italienske mediebildet.

Bakgrunn: Eurokrisen på 1-2-3.