Eierskap begrenser pressefriheten

Flere av Kenyas største mediestasjoner er eid av enkeltpersoner eller interessegrupper. En av Kenyas fremste journalister og rettighetsforkjempere mener dette kan være problematisk for pressefriheten.
Tirsdag, 24 mai, 2011 - 11:09

– I Kenya er de største mediene eid av partier, organisasjoner eller maktpersoner med sin egen agenda og politiske syn. Dette gjør at redaksjonenes grad av pressefrihet avhenger av eierne, sier journalist Stephen Gitahi Githuku fra menneskerettighetsorganisasjonen Protection Desk Media.

Blant annet er Kenya Broadcasting Corproation (KBC), Kenya Televison Network (KTN) og flere av landets ledende aviser enten eid av den sittende regjeringen eller større businessgrupper.

Githuku tror at saker som kan oppfattes som ømtålelige, derfor ikke blir publisert. Han tror likevel ikke det er eierne som direkte bestemmer hva som ikke skal på trykk.

– Journalistene frykter konsekvenser

De store businessgruppene The Standard Group og The Nation Media Group eier to av Kenyas største aviser, henholdsvis The Standard og The Daily Nation. Staten eier KBC, Kenyas største mediestasjon. Også forretningsmannen Patrick Quarcoo har i senere tider opparbeidet seg et imperium av radiostasjoner i Kenya, og eier nå blant annet seks radio- og to tv-stasjoner.

Her ligger majoriteten av Kenyas mediemarked, og Githuku mener det kan føre til at journalistene ikke tør å publisere saker som strider mot eiernes interesser.

– Jeg tror enkelte journalister har en egen selvsensur, hvor de skjønner hva de ikke bør skrive om i frykt for konsekvensene det kan få, sier Githuku.

Begrenser pressen

– Jeg tror likevel ikke problemet er så stort. Hvis du sammenligner Kenya med andre afrikanske land, kommer Kenya ut som et av de ledende når det gjelder pressefrihet, sier Githuku.

Men nylig ble det holdt et stort møte i Nairobi, hvor medieaktører fra flere afrikanske land skulle diskutere Kenyas pressefrihet. Der kom det fram at eierskapskonsentrasjonen i det kenyanske mediemarkedet var problematisk for uavhengigheten til Kenyas ledende medier.

I januar i fjor la regjeringen fram nye reguleringer som begrenset pressens uavhengige publiseringsvurderinger, til tross for at det er grunnlovsfestet pressefrihet i landet. Blant annet statseide KBC hadde intet annet valg enn å føye seg etter de nye reguleringene.

Bedre enn under Moi

Allikevel er situasjonen bedre enn da president Daniel Arap Moi og hans parti Kenya African Nationalist Union (KANU) styrte landet med jernhånd fra 1978 til 2002. Avisen Nairobi Times ble den gang kjøpt opp av Moi, for å være et av presidentens talerør. Avisen ble omdøpt til Kenya Times

Kenya Times er fortsatt eid av Mois parti, men har siden presidentens avgang mistet sin status blant kenyanske medier. Mois regjeringstid satte imidlertid sitt preg på pressefriheten i Kenya, og eierskapsproblematikken sitter fortsatt igjen i flere mediebedrifter.

Flere mediestasjoner har imidlertid satt seg opp mot reguleringer fra staten og eiere, og ønsker selv å bedømme hva som er forsvarlig å publisere. Det ble derfor tidlig på 2000-tallet dannet et råd som skulle kjempe for å ivareta pressens selvstendighet, kalt Media Council of Kenya. Rådet har til nå vedtatt en kodeks om hvordan pressen skal bedrive selvregulert, etisk journalistikk.

  • The Standard Group eier to av Kenyas største medieselskaper: Dagsavisen The Standard og Kenya Television Network

  • The Nation Media Group eier Kenyas største avis The Daily Nation, samt syv andre aviser og tidsskrifter.

  • Kenyas største enkeltakør i mediemarkedet er Patrick Quarcoo. Han eier seks radiostasjoner, to tv-stasjoner og en avis.

  • Statseide KBC er Kenyas største aktør i tv og radio.