Vil ha den gamle janteloven tilbake

Jon Niklas Rønning mener oppfatningen av den gamle janteloven bygger på en stor misforståelse.
Tirsdag, 27 oktober, 2009 - 14:23


”Du skal bry deg om en eneste person, nemlig deg selv. På den måten blir alle i samfunnet tatt hensyn til”. Slik heter det i Jon Niklas Rønnings debutbok ”Generasjon Facebook”, som ble lansert i Aschehoug lokaler mandag.

Rønning har laget en oppjustert versjon av janteloven, som han mener er mer passende for vår generasjon.

Den gamle janteloven er ikke ment som kritikk av mennesker som vil opp og frem. Den er et forsvar for mennesker med reell kunnskap!

Inspirert av Jan Thomas
Ideen om å oppjustere janteloven, fikk han etter å ha hørt Jan Thomas’ hjertesukk over den originale versjonen. Rønningens jantelov er sentral i hans nye bok ”Generasjon Facebook”, som handler om behovet for å markedsføre sitt eget liv. 

– Jeg håper flere kan kjenne seg igjen i den oppjusterte utgaven, sier komikeren ironisk.

 

Selveksponering en saga blott

Petter Pilgaard er selv realitystjerne kjent fra Paradise Hotel, og har oppnådd kjendisstatusen nettopp gjennom selveksponering.  Pilgaard synes imidlertid at den gamle janteloven fremdeles regjerer i samfunnet.

– Vi må slutte å tenke på hva alle andre synes. Hvorfor skal noen mene og synse noe om hva jeg gjør, liksom?

Selv mener Pilgaard at han aldri har hatt noe behov for selveksponering. Men at det har oppstått et visst press i samfunnet om å være kjendis, kan han være med på.

– Når naboen er noe, må liksom du også stikke hodet frem, sier Pilgaard.
Pilgaard er uenig i at behovet for selveksponering har blitt for stort. Foto: Emilie Hellberg

En ny æra
I sin nye bok legger Rønning vekt på hvordan personer blottlegger sine egne liv på Facebook uten å blunke.

 – For enkelte er nettstedet som heroin. De blir helt avhengig, sier Rønning.

Han tror ikke det populære nettstedet kommer til å gå av moten, men han håper på en reaksjon på all selvhevdelsen.

– Noen kan oppleve en overdose av behovet, og derfor søke etter en motpol. Rønning tror flere og flere vender tilbake til en tilværelse uten Facebook.

– Vi kommer til å nå et punkt der vi blir kvalt av infantile SMS-konkurranser på TV, og der vi trenger noe nytt. Økologisk dyrking, for eksempel. Der har vi det neste, spår Rønning.

Han understreker at han ikke er i mot Facebook. Han er selv medlem av nettstedet, men er ikke en aktiv bruker.

– Jeg har en liten profil, men bare for å verge at jeg ikke blir avverget. Jeg er jo en sosial person, smiler han. 

Tags: