Våte filmkyss for integreringens skyld

Regissør og manusskribent, Leon Bashir, velger bevisst å la sine norsk-pakistanske karakterer kysse.
Onsdag, 25 november, 2009 - 11:06


– Jeg prøver å integrere den norsk-pakistanske ungdommen ved å fremstille dem som vanlige ungdommer, forteller Leon Bashir.

Jenny Skavlan har fått stor medieomtale i forbindelse med den intime scenen, men dette er første gangen Bashir snakker ut om sine tanker om kysset.

Leon Bashir er manusforfatter og regissør i filmen “Tomme Tønner” som har premiere 8. januar 2010. Han spiller også hovedrollen i filmen og har fått oppfylt alle gutters drøm etter å ha spilt inn kyssescener med Jenny Skavlan.

Klikk her for å se kyssescenen.

En menneskelig drivkraft

Bashir avslører at han var skeptisk og bekymret for reaksjonene fra det norsk-pakistanske miljøet:

– Ja, klart, jeg var veldig skeptisk til det, men når jeg skriver et manus så tenker jeg at det skal være et bra manus. Noen ganger angrer jeg og tenker på reaksjonene som kan komme, men da ser jeg det fra en skuespillers ståsted. For eksempel karakteren “Ali”, som jeg spiller i “Tomme Tønner”, er forelska i kjæresten sin som spilles av Jenny (Skavlan). Han har lyst til å være intim med henne. Det er en menneskelig drivkraft. Det er helt naturlig. Da må jeg som en skuespiller være profesjonell og ta tak i det, sier Bashir.

Leon Bashir  har tidligere skrevet manus for den kritikerroste gangsterfilmen og publikumsuksessen “Izzat” som handlet om norsk-pakistanske ungdommer. I “Tomme Tønner” spiller han karakteren Ali som også har pakistanske røtter.

– Det er ikke noe stor fokus på at de pakistanske karakterene i “Tomme Tønner” er pakistanere eller innvandrere. Det er ikke det filmen handler om. Det er en gangsterkomedie med forskjellige karakterer som de også er en del av.


Nico (Anders Danielsen Lie), Ali (Leon Bashir) og Bobby (Farakh Abbas) flankert av Tove Lill Løyte og Anniken Farinetti for anledningen. Foto/Copyright: Jo Bergersen/Euforia Film

En guttedrøm

Både i “Izzat” og “Tomme Tønner” spiller norsk-pakistanske ungdommer i flere kyssescener.

– Alle ungdommer går gjennom en utvikling, og alle prøver og feiler. Jeg mener at man ikke skal dekke over det som er sant. Norsk-pakistanske ungdommer er også vanlige ungdommer. De går også gjennom faser. Filmkulturen skal gjenspeile virkeligheten, mener Bashir.

Bashir forteller villig om hvordan det var å spille inn klinescenen.

– Det var jo som en guttedrøm, ler Bashir og fortsetter:

– Det var helt profesjonelt. Man har 40 mennesker rundt seg, og vi gjorde flere opptak. Jenny er veldig proff, så det hele blir helt mekanisk.

 

 

Ifølge Leon Bashir var klinescenen helt mekanisk og profesjonelt utført. Foto: Euforia Film

Forskjell på pr-stunt og kunst

Hvorfor tror du at norsk-pakistanske kvinnelige aktører i mediene som standup-komikeren Shabana Rehman og musikkartisten Deeyah har fått negative reaksjoner, mens dine filmscener har fått positive tilbakemeldinger?

– Uten at jeg går inn på noe spesifikt eller trekker fram mine konklusjoner om noen sine opptredener, vil jeg bare si at det er forskjell på billig pr-stunt og god filmkunst. Hvis jeg hadde kledd meg naken midt på Jernbanetorget for å promotere filmen min hadde nok mange blitt provosert og reagert negativt, forklarer Bashir med en alvorlig stemme.

– Jeg har ikke prøvd å såre noen eller provosere noen. Jeg vil vise virkeligheten og samtidig prøve å lage en god film, avslutter Leon Bashir.

Tags: