Blodig alvor på Nationaltheateret

Det begynner med forsoningsvilje, men ender i en spiral av krangel, raseri og ødelagt hjemmeelektronikk.
Tirsdag, 13 april, 2010 - 14:52


- Den store verden og den lille verden, sier regissør Kjetil Bang-Hansen for å illustrere hvordan dramatiker Yasmina Reza forteller om den store verden gjennom den lille. Den lille verden preges i dette tilfellet av et enkelt scenebilde på Nationaltheaterets hovedscene; en murvegg, et stuebod og en salong, og fire velrenomerte skuespillere, Gisken Armand, Kim Haugen, Ågot Sendstad og Mads Ousdal.

I “Blodig Alvor” oppsøker ekteparet Arvid og Anette (Ousdal og Sendstad) Mikkel og Veronika (Haugen og Armand) for å skvære opp, etter at deres sønn slo ut tennene på det andre parets sønn. Det som begynner med gemyttelig forsonlingsvilje, ender i en nedadgående spiral av krangel, raseri og ødelagt hjemmeelektronikk.

Den franske dramatikeren Yasmina Reza, har vært verdens mest spilte dramatiker det siste ti-året. Dette er andre gang et stykke av henne settes opp på Hovedscenen, første gang var i 1997 da stykket “Knust” ble en stor suksess.

- Yasmina Reza skriver egentlig tragedier, det er bare at det blir så forferdelig morsomt, sier Bang-Hansen. Med sitt samfunnskritiske blikk ispedd masse humoristisk sans får hun deg til å se med skråblikk på den øvre middelklassen. I blodig alvor har de fire skuespillerne sin fulle hyre med å diskutere, fornærme og forbanne, til du trekker på gjenkjennende på smilebåndet. Hvor dypt sitter egentlig folkeskikken, er den en del av ryggraden eller bare et skjørt lite skall på utsiden?

 

Tags: