Framtidens avis

Digitale mediers revolusjon kan bli avisenes redningsplanke.
Tirsdag, 13 april, 2010 - 13:18


Så godt som alle de store norske mediehusene har i løpet av én uke sikret seg en eller flere iPader, skriver e24

“Medienes nye håp”, var Per Kristian Bjørkengs beskrivelse av iPaden i Aftenposten 10. april. Han mente at en av grunnene til at lanseringen fikk (og får) så mye omtale, er den kriserammede industrien for trykte medier. Nettavisene har vært utsatt for skanning mer enn lesing, og tjener derfor lite penger siden annonsørene ikke vil betale like mye som i en papirpublikasjon. Og ved å publisere store saker på nettet kan avisene miste kjøpere av papirutgaven, og miste inntekt. Samtidig er konkurransen om leserne så stor at avisene ikke tør å holde for mye eksklusivt for papirutgaven.

Ole Erik Almlid, nyhetsredaktør i Aftenposten sa allerede i midten av februar, til en gruppe journaliststudenter ved HiO, at Aftenposten ville satse stort på nett framover. Det er kanskje derfor de er det mediehuset med flest eksemplarer av iPaden: to i hånden, og 14 på vei fra Apple.

Almlid påpekte at nett og papir har vært sett som motsetninger, og at nettavisens gratistilbud tidligere har virket som en trussel mot papiravisen. Nå er det nye kanaler som PDF, lesebrett. Adobe Air, mobiltelefoner, digitale arkiv etc. Med de nye kanalene som har åpnet for publisering, kan papiravisen leve videre via digitale medier som lesebrett og iPad. Nettaviser er forbundet med noe som skal være gratis, mens nå revolusjoneres digitale medier fordi man kan ta seg betalt.

Framtidens nettavis vil ifølge Almlid være oppdaterte nyheter, mens det er i avisen på papir, lesebrett eller iPad at du vil møte journalistikken.

Aftenposten er i samme båt som store, internasjonela mediehus: alle vil satse stort på nye digitale medier. Muligheten for å være flermedial på en attraktiv plattform for multimedialt innhold, samtidig som papirmedienes visuelle uttrykk bevares, gjør at det kanskje nettopp er medienes nye håp.

Tags: