Tjener store penger på musikal i Spektrum

I kveld er det premiere på originalversjonen av "Mamma Mia" i Oslo Spektrum. Stageway event setter opp forestillingen. - Det er en stor suksess for oss, sier produksjonsleder Arne Svare.
Torsdag, 28 oktober, 2010 - 13:06


I løpet av helgen skal 20.000 nordmenn få med seg forestillingen som gjester Norge. Den har allerede blitt sett av over en million mennsker i Stockholm og har turnert verden rundt. Årlig settes det opp minst én musikal i i Oslo Spektrum. Samtlige oppsetninger har vært en publikumssuksess.

- Alle musikalene vi har hatt har gjort stor suksess, sier bookingansvarlig i Oslo Spektrum, Wiggo Schie.

Han trekker spesielt frem forestillingen “Walking with Dinosaurs” som skapte ville tilstander.

- Det var helt utrolig, fortsetter Wiggo. Billettene ble revet vekk på minutter.

Arne Svare i Stageway event forteller at de tjener bra penger på “Mamma Mia”.

- Det er absolutt stort for oss, sier han.

Dyre billetter

Billettene til forestillingen koster fra 595 til 630 kroner per billett. Det finnes ingen rabatt for barn, studenter eller lignende.

- Det er plass til 4000 publikummere i salen, og det er ikke mange billetter igjen, sier Svare.

Oslo Spektrum er en stor arena og huser ved siden av denne typen oppsetninger store konserter og arrangementer. Deriblant kan navn som Coldplay, Lady Gaga, David Guetta og Aha nevnes. Samt fredspriskonserten og Grand Prix. Får publikum den rette musikalopplevelsen på en scene som denne? Bjørn Ulvaeus fra ABBA presenterer “Mamma mia” gjennom produksjonsselskapet Littlestar.

- Vi har fått strenge retningslinjer fra Littlestar, sier Arne Svare. Vi må tilpasse publikumsamfiet etter deres regler, slik at publikum skal få en best mulig opplevelse.

- Klarer alle å få den rette opplevelsen når det er så stort?

- Jeg håper jo det, men det er vanskelig for meg å si, sier Svare.

For stort

Produksjonsleder i Monster Ida Håndlykken har satt opp arrangementer som Idol og Nordic Music Awards i Spektrum.

- Oslo Spektrum er en arena som passer veldig bra til denne typen arrangementer, sier Håndlykken.

Hun mener Oslo Spektrum er en altfor stor arena for musikaler.

- Det er tøft at de satser på en så stor sal, fortsetter Håndlykken.

Håndlykken var selv og så “Mamma Mia” da den ble satt opp i Folketeateret. Der er det plass til 1100 publikummere, mot Oslo Spektrums 4000. Hun synes Folketeaterets sal er er akkurat på grensen til hvor stort det kan være.

- Jo mindre avstand til scenen, jo bedre, sier Håndlykken. Det er synd hvis man mister alt av mimikk og uttrykk som er viktig i musikaler.

Hun forteller at Folketeateret funker bra fordi det er sjel og tradisjon i huset, og salen er flott. 

Mister magien

Musikalartist Solveig Andsnes står i disse dager på scenen i musikalen “Buddy Holly” på Folketeateret.

- Spektrum er ikke et teater, og du finner ikke det magiske rommet der, sier hun.

Hun har ikke sett en musikal i Oslo Spektrum selv, men mener det er synd at publikum må sitte så langt unna, og at slike oppsetninger krever en viss intimitet med publikum.

Markedsansvarlig for “Buddy Holly” Jørn Knudsen, som også satt opp “Mamma Mia” i Folketeateret, skal se premieren i kveld. Han er veldig spent på hvordan det vil fungere.

- Det er klart det er en en stor utfordring å sette opp en musikal i Spektrum, sier Knudsen.

Han presiserer at versjonen til Ulvaeus er en forestilling som er laget for en stor arena, og at de har tatt høyde for et stort publikum i produksjonen. Men han er veldig spent på hvordan opplevelsen blir.

- Forhåpentligvis tåler forestillingen det, avslutter han.

 

Tags: