Derfor er kinobillettene dyre

OSLO: Det er ikke bare kinoene, men hele filmbransjen som bestemmer prisene på kinobillettene, forteller kinosjefen i Oslo.
Tirsdag, 9 november, 2010 - 14:56


Journalen møter Geir Bergkastet, administerende direktør i Oslo kino AS, i nyinnflyttede kontorlokaler på Colosseum kino, få dager etter Den store kinodagen. Dagen ga besøksrekord for oslokinoene, og Bergkastet forteller ivrig om hva som ligger bak suksessen.

– Konseptet med Den store kinodagen er at det skal være halv pris på kino, og for å få til det må hele bransjen samarbeide. Vi eier jo ikke filmene, så det betyr at det blir mindre inntekter også til de vi leier dem av, forklarer Bergkastet.

– Hadde gått med underskudd

Halv pris på billettene gjorde at oslokinoene fikk hele 30.000 besøkende, på én dag.

Hadde dere ikke overlevd med like billige billetter hver dag?

– Resten av året kan vi nok ikke det. Kinodagen er et fenomen, og når vi gjør en sånn aktivitet bruker vi masse ressurser på blant annet markedsføring. Økonomien vår, og til de som eier filmene, ville ikke holdt om dette skulle bli det vanlige, forklarer Bergkastet.

Ifølge kinosjefen er det hele verdikjeden som bestemmer hva billettene skal koste. Samtidig er driftskostnadene og prisen på leie av filmene såpass høye, at kinoene ikke hadde klart seg på billettinntekter alene.

– Hadde vi ikke hatt andre inntekter også, hadde vi gått med underskudd, forteller han.

Skrur ikke prisene til værs

I dag eier Oslo kommune hundre prosent av Oslo kino AS, og tradisjonelt sett er kinoene i Norge kommunalt eid. Men det finnes også private krefter på markedet, hvor både Egmont, Nordisk Film og Bonnier eier flere kinoer rundt i landet.

Og mens norske kinogjengere har opplevd en jevn prisøkning de siste årene, tror nå Bergkastet prisene er i ferd med å stabilisere seg.

– De siste årene har det blitt gjort mange forbedringer i norske kinoer, men nå som det meste er ferdig, tror jeg nok prisvnivået vil holde seg relativt stabilt framover. Det har vært en normal prisutvikling, sier direktøren, og peker på den samme utviklingen i resten av det norske samfunnet.

– Vi lever jo av at folk besøker oss, så det er ikke slik at vi skal skru prisene til værs, forsikrer kinosjefen.

Tags: