Dragqueens, kattunger og stinkdyrparfyme i Askepott

10. november er det premiere på barneoperaen «Askepott» på Den norske opera og ballett. Bli med bak scenen før generalprøven.
Tirsdag, 9 november, 2010 - 15:54


Kaoset hersker bak scenen før prøveforestillingen på Askepott ved Den norske opera og ballett i Bjørvika. Barn utkledt som kattunger løper rundt, og prøver å fange sine egne haler. Noen eldre jenter gjør et seriøst forsøk på å varme opp etter instruks fra korlederen. Operaens hattemaker løper mellom dresskledte, hårete og uniformerte barn. Hun retter på katteører, løsbarter og bowlerhatter.

Den moderniserte versjonen av eventyret om Askepott settes i disse dager opp som barneopera. Ungdom fra syv til atten år utgjør flesteparten av rollene. De unge utøverne er medlemmer i Operaens barnekor, og i orkesteret spiller elever fra Barratt Dues musikkinstitutt og Oslo musikk- og kulturskole.

 

Sminkesøstre

I sminkerommet møter vi den ferdigsminkede stesøsteren, Medusa, som spilles av Carl Martin Prebensen (18).

- Carl med c ja, og uten bindestrek. Ser jeg ut som jeg er fra Toten, eller? Jeg var med i barnekoret i tre år, til jeg ble 16 år. Så huket de meg inn igjen til denne rollen. Det er utrolig gøy, da. Jeg får boltre meg skikkelig på scenen.

Med en høy parykk og høye hæler ser den lange, tynne bærumsgutten nesten amazonisk stor ut. Han er kledt i rosa fra topp til tå og har tights i leopardmønster. Carl Martin er allerede i rolle. Han kneiser med knærne og slenger boaen over skuldrende som en ekte drag-queen.

Hans klønete søster Dragonia, spilles av barndomsvennen Sebastian Fongen (18), han er ferdig i sminken og er sulten nå.

- Hva sier du? Brødskiver? Får vi ikke varm mat i dag?

De har øvd siden september. Nesten hver dag etter skoletid den siste tiden. Begge har måttet legge mye av skolearbeidet til side for å kunne være med i forestillingen.

- Noen av lærerne har forståelse for at det tar mye tid og krefter. Men hadde jeg måttet velge hadde det blitt dette. Jeg har lyst til å satse på enten sang eller en skuespillerkarriere, da kan jeg ikke la en sånn sjanse gå fra meg, forteller Carl Martin.


Oppvarming

Nede i auditoriet står tolv dresskledte barn med hatt og frakk, og lengst bak står hovedrolleinnhaveren, Askepott.

- Ptk ptk ptk! Artikulering folkens!

En assistent leder oppvarmingen. Hun har bare halve forsamlingens oppmerksomhet. Kattene fniser, og andre leker med hatten sin.
 

Med ett slår døren opp og en dame med tydelig autoritet trer inn i rommet. Barna strammer seg opp, og stillheten senker seg. Fullt fokus.

- Jeg tar det herfra.

Edle Stray-Pedersen, korlederen, leder oppvarmingen videre.

- Energi! Kraft! Bruk magen! Hvor er energien?

Korlederen begynner å hoppe opp og ned som en filledukke uten kontroll på lemmene. En lattermild gjeng hopper med. Haler og hatter gynger taktfast med. Barna slår seg på brystet, utstøter elefantbrøl og fniser.

- Det er bra! Da møtes vi bak scenen åtte minutter på fem! Åtte på, ok?

Barna løper ut. Vi huker tak i Edle før hun også forsvinner. Det er bare ti minutter til forestillingen skal starte. Men korlederen har et hav av tid. Svetteperler er ikke å registrere på andres enn journalistens egen panne.

- Vi vil tilby publikum kvalitet, og stiller temmelig høye krav til barna som er med. Samtidig prøver vi å bevare humoren og lekenheten. Det skal være gøy å være med, sier Edle.

- Det vanskeligste er å få barna til å forstå at de skal prestere like bra hver gang.


Nervene i sjakk

Askepott er som tatt rett ut av eventyret. Lyshåret, vakker og litt reservert. Hanna Bjåstad fra Kolbotn er tretten år og har vært med i barnekoret siden hun var åtte.

- For å være ærlig vet jeg ikke hvordan jeg fikk rollen. Det var ingen audition. Jeg bare fikk den.

Dagens Askepott har nervene under kontroll. Gjennom sin fartstid i barnekoret har hun, som mange av de andre, blitt scenevant.

- Det er bare gøy! Jeg kunne godt tenke meg å fortsette å synge, i musikaler eller noe sånt.


Tvi, tvi!

Nervøse pusekatter titter frem bak sceneteppene for å se hvor mange det er i salen. Stesøstertrekløveret doller seg opp med sneglekrem, stinkdyrparfyme og haiboa. Er det mulig å spore en smule nervøsitet hos dem med de største rollene; Askepott, prinsen eller den onde stemoren?

Klokken har allerede passert fem. De siste tar plass blant publikum.

- Break a leg! Tvi, tvi! Hviskes de stille bak scenen mens lysene i salen dempes.

Forestillingen er gang.


Askepott:

  • Den tidligste versjonen av fortellingen har sin opprinnelse i Kina.

  • Den mest kjente versjonen ble skrevet av den franske forfatteren Charles Perrault i 1697.

  • Det norske folkeeventyret som ligner mest på Askepott-historien er «Kari Trestakk».

  • Walt Disneys tegnefilm fra 1950 betegnes som en klassiker og har blitt den standariserte samtidsversjonen av eventyret.

  • Forestillingen ved Den norske opera og ballett har premiere 10.november. Den spilles til 18. november.

  • Gunnar Bergstrøm har regien. Musikken som blir brukt er av Peter Maxwell Davies.

  • Unge talenter står også bak scenografien, kostymene og lysdesignen.

Tags: