Øyafestivalen mister statlig støtte

Etter at statsbudsjettet er offentliggjort, er det klart at ordningen med knutepunktfestivaler fjernes fra statsbudsjettet. Nå frykter Øyafestivalen de går en usikker tid i møte.
Torsdag, 8 oktober, 2015 - 11:02


Den offentlige støtten til knutepunktfestivalene, slik den er nå, vil opphøre. Det er klart etter at statsbudsjettet er lagt fram onsdag 7. september. Dette får direkte konsekvenser for 16 festivaler, hvorav 3 av dem er basert i Oslo. Det dreier seg om Melafestivalen, Ultima - Oslo Contemperary Music Festival, og Øyafestivalen.

De festivalene som er inkludert i ordningen vil få beholde støtte på dagens nivå for 2016, men så er det slutt. I stedet har Kulturrådet fått i oppdrag å utvikle en bedre festivalordning. Det forklarer regjeringen på sine nettsider.

Bekymret for forutsigbarheten

Presseansvarlig for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, uttrykker bekymring for de nye forslagene.

Pressekontakt for ØyafestivalenBekymret: Pressekontakt Jonas Prangerød er bekymret for Øyafestivalens framtid. – Pengene går til gode musikkprosjekt som gagner alle. Vi bruker ikke disse pengene til å booke store, utenlandske artister, understreker han. Foto: Halina Sjuve–  Da vi ble knutepunktfestival i 2008, så var det som et oppdrag gitt fra departementet, forklarer han.

Siden den gangen har Øyafestivalen gjennomført flere ulike tiltak for norsk musikk og musikkbransjen.

– For å kunne fortsette med det, så må man ha god forutsigbarhet - en plan som går fem til ti år fram i tid, sier Prangerød, og viser til at statsbudsjettet ikke sier noe utover at Øyafestivalen vil beholde sin støtte for 2016.

– Det usikkerheten vår går på akkurat nå, er om støtteordningen blir lavere eller får en annen form, og om vi må revurdere noen tiltak i forbindelse med dette, forklarer han.

Det kan imidlertid kommunikasjonsdirektør i Kulturrådet, Janne Stang Dahl, avkrefte. Hun understreker det faktum at knutepunktstøtten, slik den var i fjor, er fredet fram til 2017. Med fjorårets støttesats, betyr dette at Øyafestivalen er sikret å få 2,2 millioner kroner også i 2016.

– Og musikkfestivalene vil beholde den samme bevilgningen som de har nå i år når festivalene blir overført til oss i 2016, sier hun.

Etterlyser klarere informasjon

Det beroliger imidlertid ikke Øyaledelsen. I forbindelse med at kulturrådet fikk i oppdrag av Kulturdepartementet å vurdere knutepunktordningen, har det vært en heftig debatt i media om hvorvidt knutepunktordningen er en god,varig løsning eller om den burde vært avviklet. Prangerød forklarer at kritikerne har ment at knutepunktstøtten bare har blitt brukt til å drifte festivalen.

– Det stemmer ikke. Det er ikke sånn at vi bruker disse midlene på å booke store, utenlandske artister. Vi har laget en rapport over hva hver eneste hundrelapp har gått til, sånn at vi kan synliggjøre at dette faktisk er et oppdrag vi har tatt på oss og at finansieringen er en del av det, sier han.

For eksempel har Øyafestivalen nylig hatt et samarbeid med Edvard Munch videregående skole, der elevene har fått lære å arrangere konserter som valgfag.

– Det handlet både om å styrke tilbudet for de som er under 18, og å lære opp framtidige konsertarrangører. Det er sånne prosjekter som nå går en usikker tid i møte, i hvertfall til det kommer klarere informasjon på bordet. Vi har planer mye lenger fram i tid enn til 2017, sier han.

Støtteordningen videreføres

– Det har vært omtalt som om støtten kuttes. Men det er ingen som står i fare. Hvis overføringen skjer, kan Kulturrådet se på alle musikkfestivaler i sammenheng, og vil samtidig være oppmerksomme på behovet for forutsigbarhet gjennom flerårig støtte. Så skal rådet sette i gang med å utvikle egne retningslinjer og søkekriterier for denne ordningen, forklarer Janne Stang Dahl.

BeroligerBeroliger: – Her det det ingen som står i fare, sier kommunikasjonsdirektør i Kulturrådet, Janne Stang Dahl, og lover at Kulturrådet skal forvalte den nye ordningen på en god måte for musikkfestivalfeltet. Foto: KulturrådetOgså rådsleder Yngve Slettholm har tatt til orde for å garantere at festivalen skal ha forutsigbare rammevilkår.

Dahl viser til at flere av festivalene som nå mister knutepunktbetegnelsen sin er svært ulike, med sine helt egne særpreg og nedslagsfelt. At de blir overført til Kulturrådet betyr bare at de kommer inn under støtteordningen for musikkfestivaler, som alle festivaler i landet kan søke på. Ordningen skal videreutvikles, og det gagner forhåpentligvis hele festivalbransjen, mener hun.

– Hvis Kulturrådet tar over, skal vi gjøre vårt for å forvalte det på en god måte for hele musikkfestivalfeltet, sier hun, og minner om at regjeringens statsbudsjett kun er et forslag.

– Det skal jo også vedtas av Stortinget. Men vi må også forholde oss til at det kan bli slik, sier hun.

 

Knutepunktordningen

  • Knutepunktfestival er betegnelsen på en ledende festival innenfor sitt område i Norge.
  • Knutepunktstatusen gir garanti for statlige overføringer til knutepunktsinstitusjoner gjennom statsbudsjettet, forutsatt at knutepunktfestivalene hjelper mindre festivaler med festiivaldrift.
  • Med knutepunktstatusen f;lger det et samfunnsoppdrag og kulturansvar. Det betyr at knutepunktinstitusjonene har oppgaver utover sitt vanlige kunstneriske virke og sin lokale forankring.
  • I 2015 var det 16 festivaler med knutepunktstatus.
  • Øyafestivalen fikk i fjor 2 160 000 kroner i knutepunktstøtte.

  • I vår fikk Kulturrådet i oppdrag fra Kulturdepartementet å vurdere den kunstneriske måloppnåelsen til flere av knutepunktfestivalene. Vurderingen skal leveres til departementet 31. oktober i år.

  • Fikk ikke fornyet støtte etter 2016 i regjeringens forslag til statsbudsjett.

Tags: