Munnbindpåbud påvirker servicebransjen:

– Får dårligere kontakt med kundene

For tre uker siden ble det påbudt med munnbind innendørs på serveringssteder i Oslo. De ansatte forteller at kommunikasjonen med kunder har blitt utfordrende.
Fredag, 20 november, 2020 - 17:51

Torsdag 29. oktober innførte Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo, en rekke koronatiltak for å begrense den økende smitten i hovedstaden. Blant disse ble det påbudt med munnbind for ansatte på serveringssteder. 


Ansatte på Åpent Bakeri Barcode har brukt munnbind på jobb i over tre uker. Foto: Lea Girolami Bråthen

Mister mimikk

Åpent Bakeri Barcode var raskt ute og hadde munnbindene på dagen før tiltakene ble iverksatt. Fanny Coward forteller at det er en vanesak. 

– De første dagene var det ganske uvant, men det går egentlig helt greit, sier hun. 


Fanny Coward bruker munnbind med farger for å gjøre det mer personlig. Foto: Lea Girolami Bråthen

Coward sier at det verken er ubehagelig eller slitsomt å bruke munnbind på jobb. Det er kommunikasjonen med kundene som er blitt utfordrende. 

– Jeg føler at jeg mister mye av det som gjør at man får en god kundeopplevelse. Man klarer jo ikke smile eller ha noe mimikk. Det gjør at alt blir litt stivere og at man får dårligere kontakt med kundene rett og slett, forteller hun.

Videre forteller Coward at munnbindpåbudet er med på å skape en trygghet. 

– Vi kan ha 150 til 200 kunder hver dag, og vi vet jo ikke hvilke forholdsregler de tar. Så det at vi gjør vårt, gjør at man føler seg tryggere på jobb, sier hun.

Smiler bak munnbindet


På Talormade Bispevika smiler Kristine Blikseth bak munnbindet. Foto: Lea Girolami Bråthen

På Talormade Bispevika er de også ved godt mot. Kristine Blikseth forteller at det er viktig at de ansatte føler seg beskyttet, og at kundene ser at de tar saken på alvor. 

– Når kunden ser at vi har på munnbind så er det større sjanse for at de tar på sitt eget, sier hun.

Blikseth merker derimot at kommunikasjonen påvirkes, når man ikke kan se hverandres reaksjoner. 

– Både vi og kunden sliter med å høre hverandre i større grad. Og så er det dette med å se reaksjoner. Man smiler jo veldig mye, men man føler ikke at kunden ser det, sier hun.


De ansatte ved Talormade er positive. Foto: Lea Girolami Bråthen

Redusert informasjonsutveksling 


Fanny Duckert, professor emerita ved Universitetet i Oslo. Foto: UiO

Fanny Duckert er professor emerita ved Psykologisk Institutt på Universitetet i Oslo. Hun forteller at kommunikasjonen svekkes når man dekker til store deler av ansiktet.

– Når man ikke ser annet enn øynene reduseres informasjonsutvekslingen betydelig. Vi har muskelgrupper i ansiktet som bidrar til utdypende informasjon, og du får derfor redusert mye av de viktigste signalene, sier hun.

Videre forklarer Duckert at det kan føre til misforståelser.

– Nyansense i stemmen dekkes til og det blir lettere å misforstå. Dette gjelder særlig folk som hører litt dårlig og som er vant til å lese ansiktet, fortsetter hun. 

Hun forteller at misforståelsene kan bli krevende i lengden og resulterer ofte i stress. 

– Det vi vet er at selve kommunikasjonsprosessen koster deg mer. Man blir mer sliten og stresset, forklarer Duckert.

Positiv tross utfordringene


På Los Tacos Jernbanetorget  jobber de ansatte med munnbind. Foto: Lea Girolami Bråthen

På Los Tacos serverer Mark Barlow gjestene iført munnbind. Han forteller at til tross for utfordringene, er de positive. 

– Det er utfordrenede å snakke tydelig fordi det er vanskeligere å puste. Men det går fint, vi takler det, sier han. 

Han mener tiltaket er nødvendig. 

– Vi trenger det for å ikke smitte kolleger og kunder, avslutter Barlow. 


Mark Barlow mener det er viktig å bruke munnbind. Foto: Lea Girolami Bråthen

 

Emneord: 
Tags: