Bekymret for nyhetsjournalistikkens fremtid
Politiserte medier og en presse styrt av gigantiske selskaper, er bare noen av utfordringene unge amerikanske journalister møter. Studenter og professorer er bekymret for utviklingen.
– Sammenliknet med mange andre land har vi en svært stor grad av pressefrihet i USA, og det er jeg takknemlig for. Likevel ser jeg en del hindringer som står i veien for en uavhengig og kritisk presse.
Det sier Bri Blank, redaktør for studentavisa The Good 5 Cent Cigar og avgangsstudent ved journalistutdanningen på University of Rhode Island. Hun skal nå banke på døra til arbeidslivet, et arbeidsliv som i stor grad påvirkes av mediekonserner som eier og styrer de amerikanske mediene.
Underholdning trumfer nyheter
Blank synes et av de største problemene for amerikansk journalistikk er fokuset på underholdningsnyheter.
– Historier om kjendiser går ofte foran viktigere nyheter, som for eksempel politisk stoff. En sak om Justin Bieber får gjerne mer oppmerksomhet enn saker om hva som skjer i resten av verden, og det synes jeg er ganske trist, sier hun.
Også professor i journalistikk ved University of Rhode Island, John Pantalone er bekymret for at den gode nyhetsjournalistikken fortrenges av mer lettbeint journalistikk.
Han mener at det å diskutere hva pressen skriver om er viktigere enn å snakke om graden av pressefrihet i landet.
– Motsetningen mellom opplysningsansvaret og behovet for popularitet vil alltid være en utfordring for amerikanske journalister.
Styres av eierne
Blank og professor Pantalone trekker frem mediehusenes eiere som betydelige hindringer for en fullstendig fri presse.
– En del journalister sliter med å være fullstendig uavhengige grunnet press fra de store mediekonsernene, mener Pantalone.
En undersøkelse viser at de seks største konsernene, GE, News Corp, Disney, Viacom, Time Warner og CBS, til sammen eier 90 prosent av amerikanske medier.
– Det at store konserner eier de amerikanske mediehusene er faktisk et alvorlig problem, fordi det påvirker hva mediene skriver om, sier journaliststudent Blank.
Hun trekker frem Disneys eierskap i mediehuset ABC News som et eksempel
– Hvis det hadde dukket opp en negativ sak om Disney World ville ABC News mest sannsyligvis vinklet saken slik at Disney ble fremstilt i et bedre lys, heller enn å skrive en nøytral versjon av saken. Det ville vært utrolig misvisende og ikke rettferdig overfor innbyggerne og leserne, mener hun.
Forfatter og medieforsker Toby Miller mener at det er helt andre ting som påvirker den amerikanske journalistikken.
– Jeg tror ikke eierskapet påvirker hva journalistene skriver om. Jeg tror heller at det å tjene penger, ha suksess på aksjemarkedet og presset på effektivitet og lønnsomhet er med på å påvirke journalistikken, sier han.
Føler seg godt rustet
Blank forteller at universitetet har stort fokus på å gjøre studentene godt rustet til det fremtidige arbeidslivet.
– Vi lærer at de viktigste forpliktelsene vi som journalister har, er til oss selv, familien, innbyggerne og til arbeidsgiveren. Vi snakker ofte om hvordan vi skal opptre hvis arbeidsgiver for eksempel pålegger oss å skrive en sak for å beskytte et spesielt firma. Vi snakker også relativt mye om det å motstå kommersielt press, sier journaliststudenten.
Blank forteller at avløringene rundt National Security Agency (NSA) og Snowden ikke har ført til endringer i faget, men at journalister og journaliststudenter snakker mer om slike saker nå enn før.
– Det å passe på at vi opptrer ærlig og redelig og at vi informerer innbyggerne på en korrekt måte, er fremdeles det aller viktigste.