Argentina Argentinsk lov forhindrer mediemonopol

Mediegiganten Clarín mener myndighetenes medielov fra 2009 går rett i strupen på selskapets virksomhet.

Argentinas president, Christina Kirchner, med dagsavisen Clarin i hånden. FOTO: presidencia.gov.ar

De argentinske myndighetene vedtok i 2009 en ny lov som skal hindre monopol blant mediene i landet. Loven hindrer konsern fra å eie mer enn 24 selskaper eller 35 prosent av markedet.

Den regjeringskritiske Clarín-gruppen eide 240 medier i 2012, og de er dermed blitt nødt til å legge fram en plan for å bygge ned selskapet.

Loven har følgelig møtt stor motstand fra Clarín og høyresiden, som gjentatte ganger har prøvd å underkjenne den.

Ifølge The Guardian mener de loven truer pressefriheten og den selvsendige journalistikken i landet.

I 2012 ble saken prøvd for Høyesterett, som konkluderte med at den var gyldig.

Kan øke mangfoldet

Christian Tiscornia er jurist i Argentina og støtter den nye loven. Han mener den åpner for en mer objektiv presse.

– Et monopol er aldri bra. Når det blir plass til flere aktører på markedet vil det øke mangfoldet av meninger, sier han.

Clarín og staten har i lang tid vært kritiske til hverandre, og begge parter bruker mye tid og spalteplass på å sverte hverandre.

Tiscornia sier at det likevel finnes positive sider ved konflikten.

– Argentinerne er blitt mye mer bevisste på den makten staten og mediene har til å sette dagsorden, forklarer han.

Styrker ytringsfriheten

FNs rapportør innen pressefrihet Frank La Rue uttalte til nyhetsbyrået IPS at den nye loven styrker ytringsfriheten.

– Den nye loven er et forbilde for kontinentet og resten av verden, sier han.

Rune Ottosen er professor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Det er påfallende at myndighetene kun tar til orde for økt pluralisme når det gjelder motstanderne og ikke seg selv, sier han.