Kina Hevder kinesiske journalister må demonisere USA
Til tross for manglende medielover i Kina, er det flere retningslinjer som sensurerer kinesiske journalister.
– Det er ingen medielover eller presseetiske retningslinjer som regulerer eller beskytter kinesiske journalister. På den annen side er det flere lovbestemmelser som setter tydelige rammer for pressen, og som fortløpende sanksjonerer journalister som krysser disse ”røde linjene”.
Det sier Anna Ahlers, førsteamanuensis på Fakultetet for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo.
Ahlers forteller at kinesiske myndigheter har stor makt over pressen i landet. Ved å kalle undersøkende og kritisk journalistikk ”avsløring av statshemmeligheter”, ”ryktespredning” og ”motivasjon til sosial uorden og panikk”, skapes det uklare grenser for kinesiske journalister.
Av frykt for å krysse disse grensene sensureres pressen i Kina, både av myndighetene eksternt og nyhetsredaksjonene internt.
– Selvsensur er en måte redaktører beskytter arbeidsstillingen sin. De er derfor nøye med å ikke publisere journalistikk som kan skape konflikt med politiske myndigheter, sier Ahlers.
Mener journalistene blir hjernevasket
The Central Propaganda Department (CPD), et departement under Det kinesiske kommunistpartiet, gir gjennom dokumentet Neibu tongxun (Intern rapport) fra 1989 klare retningslinjer for hvilke tema det er greit og ugreit å ta opp i kinesisk presse.
For å opprettholde kontroll over pressen arrangerer CPD jevnlige møter og intensive kurs i politiske studier for redaktører og journalister.
– Ansatte i kinesiske mediebedrifter må betale et beløp tilsvarende 30 amerikanske dollar for å delta på kursene. Dermed får CPD og myndighetene inntekter, og journalistene blir "tankearbeidere", skriver Anne Marie Brady fra Departementet for politisk forskning ved Universitetet i Canterbury på New Zealand i en av sine avhandlinger.
Ledende liste
Brady har i avhandlingen gjort en grundig analyse av Neibu tongxun og oppsummerer retningslinjene overfor journalistene følgende:
- Tenk positivt.
- Unngå negative nyheter på helligdager og sensitive datoer.
- Ikke ta opp problemer som ikke har en enkel løsning.
- Snakk positivt om økonomi.
- Demoniser USA.
- Unngå å promotere fiendenes syn/ideologi.
- Bruk internasjonale nyheter til å forme opinion i spørsmål knyttet til Kina.
- ”Hell ny vin i gamle flasker” – Resirkuler propaganda.