Australia Kontrollerer over halvparten av australske medier
Noen kaller ham en forkjemper for robust journalistikk, andre en politisk manipulator. Mediemogulen Rupert Murdochs innflytelse strekker seg langt inn i australsk politikk.
Med eierskap i flere av de største mediene i USA, Storbritannia og Australia, har Rupert Murdoch i årevis hatt stort spillerom til å uttrykke sine politiske syn gjennom sine redaktører, og har dermed kraftig påvirkningskraft på sine mange lesere og seere.
84-åringens selskap News Corp. Media er Australias desidert største medieaktør, og kontrollerer hele 60 prosent av landets trykte medier. Sammen med konkurrenten Fairfax Media står News Corp. Media bak 86 prosent av det samlede avissalget i Australia. Til sammenligning kontrollerer de to støste aviseierne i USA kun 14 prosent.
Aviseiere setter dagsorden
Journalen har kommet i kontakt med to australske journalister som begge har jobbet i News Corp. Media. Under sitt arbeid for en Murdoch-eid avis opplevde én av journalistene at avisens ansatte stadig ble oppfordret til å fokusere på saker eierne anså som viktige.
– Da jeg jobbet i News Limited (nåværende News Corp. Media), ble redaktørene oppfordret til å få sine journalister til å ha en klar agenda i sine artikler. De skulle kjøre kampanjer som fokuserer på bestemte tema, i motsetning til å rapportere nøytralt. Det er skummelt å fronte en sak kun av medieselskapets egne interesser, sier journalisten, som ønsker å være anonym.
Politisk maktMediemogulen Rupert Murdoch er også engasjert i politikken og har der også mye makt gjennom sitt eierskap i mediene. FOTO Aron Flukerson og Flickr Følte seg aldri presset
Journalist Graeme Pringle jobber for Murdoch-eide The Australian. I løpet av 30 år har han jobbet i flere av Murdochs aviser, og er ikke like kritisk i sin beskrivelse av mediemogulen.
– Murdoch er selv en forkjemper for robust journalistikk og ble skolert i faget av sin far. Jeg synes hans innflytelse på avisene som jeg har jobbet i, har vært positiv. Jeg har aldri følt meg presset til å ta et standpunkt i en historie, sier Pringle.
Videre mener han at avisene står fritt til å ha en egen agenda, men at dette styres av redaksjonen og ikke av eierne.
– En avis har selvsagt rett til å satse mot et bestemt publikum, som kan føre til økte inntekter i salg og reklame. Dette føler jeg avisen bestemmer selv og ikke eierne. Da må man plassere sin journalistikk der det passer. Det er ikke alle i avisen som liker dette, men det er heller ingen som tvinger noen, inkludert meg selv, til å arbeide her, sier Pringle.
Abbott RuddBåde politikere og professorer mener Australias nåværende statisminister, Tony Abbott (t.v.), tjente mange stemmer på at Murdochs aviser støttet ham i valgkampen. Kevin Rudd til høyre. FOTO US Embassy og Presidency Maldives:Flickr. Politisk påvirkningskraft
Under det australske valget i 2013 skapte News Corp.-avisenes innblanding i politikken debatt, etter en rekke forsider og artikler som stadig angrep venstresiden i australsk politikk. Høyresidens Tony Abbott gikk av med valgseieren og er i dag statsminiser i Australia.
Eksperter er uenige om den sterke kritikken gjennom valgkampen kostet Kevin Rudd og venstresiden seieren, men det er liten tvil om hvem Murdoch mente var verdig regjeringsmakten i landet.
– Det er klart at Murdoch vil fjerne den nåværende regjeringen og få Tony Abbott som statsminister, uttalte Rudd under valgkampen.
Overskriftene i flere av Murdochs aviser under valgdekningen var svært kritiske til tidligere statsminister Kevin Rudd og venstresiden. Titler som ”Kast ut mobben”, ”Labors pris: Nok et gigantisk budsjett-rot”, ”Send inn klovnen” og ”Holder han noen gang kjeft?”, prydet forsidene.
Rett til å velge vinkling
– I Australia gir Murdochs aviser ham en plass i den nasjonale politikken, skriver den australske forfatteren og professoren David McKnight i avisen The Guardian.
Med 17 millioner solgte aviser ukentlig, når News Corp. Medias budskap et stort antall australske lesere.
– Murdoch bruker avisene sine til å løfte eller knuse regjeringer eller politiske partier. Statsministere og ledere av opposisjonen ønsker ham på sin side, men er takknemlige så lenge han er nøytral til dem.Overbevisningene og humøret hans spiller en rolle i det australske valget, skriver McKnight.
En talsperson for News Corp. Media uttalte i forbindelse med valget i 2013 at avisen Daily Telegraph, som ikke var nådig i kritikken av venstresiden, kun utøvde sin rett til å bruke vinklingen de selv ønsket. Til The Guardian Australia fortalte talspersonen at Daily Telegraph støttet Kevin Rudd under valget i 2007, men at de ikke gjorde det denne gangen.