Brukt er ikke alltid billigvare
Stadig flere unge ønsker et hjem med preg av gjenbruk og retro, men studentbusjettet er ikke alltid nok. Det er nemlig store prisforkjeller mellom brukthandlene, og markedet tvinger prisene opp.
På Grünerløkka i Oslo ligger Antikkvarehuset, her er det retro som gjelder. Ifølge eier, Arild Ukkestad, er det ikke lenger antikkvarer som selger og disse har han ryddet bort. Sånn har det ikke alltid vært.
– For 8 år siden kastet jeg alle retrovarer. Nå er det dette kundene vil ha, forteller Ukkestad.
Ukkestad har også merket en stor endring i kundegruppen. Tidligere var kundegruppen preget av eldre mennesker, nå regjerer de unge som er i etableringsfasen.
– Før hadde jeg flere eldre innom. De var veldig opptatt av å få ting billigere enn hva det er verdt. Det er mye mer moro å selge til de unge, forteller han.
Markedsstyrt
For Ukkestad er det markedet og konkurransen som styrer prisen. Han sier at han hele tiden må se an hvordan etterspørselen er på de ulike varene.
– Er det stor etterspørsel av for eksempel nattbord, og jeg får inn lite nattbord, får ikke den første som kommer nattbordet til 300 kroner, sier Ukkestad.
Ukkestad merker stor konkurranse fra er de som driver svart på nettet. Disse har mulighet til å kjøpe opp bruktvarer mens de samtidig selger over nett, det kan ikke Ukkestad.
– Jeg må sitte her i butikken min å selge lovlig med moms og alt, dette gjør også at prisen går opp, sier han.
Overpriset
Christian Von Krogh og Idunn Sigurjonsdottir har tatt turen innom Antikkvarehuset på jakt etter en brukt hardiskholder.
Von Krogh forteller at han har vært der flere ganger, men aldri kjøpt noe.
– Det er ekstremt overpriset her. Men det er det største bruktstedet i byen, sier Von Krogh.
Går det an å prute her?
– Jeg har hørt eieren er en hard nøtt, forteller Von Krogh.
Ikke imponert over Fretex
Ukkestad sier at han synes Fretex har høye priser til å være en veldedig organisasjon.
– Fretex får alle sine varer gratis, likevel tar de rimelig høye priser. Dette gjør at studenter som ønsker å kjøpe noe der kanskje ikke har råd, og dermed går tomhendt ut, forteller Ukkestad.
Hos Fretex er det forskjellig hvem som priser, men de har eget priskonsept i A-D-kategori utviklet av ledelsen. Men man må selv finne ut hvilken kategori varen er i. Fretex ser på kvalitet, og prisnivået følger kvaliteten.
– På møbler så er det kunden som bestemmer om prisen er riktig. Står møbelet i to uker, så er det priset for høyt. Da setter vi alltid ned prisen, sier butikksjefen ved Fretex Alnabru, Marianne Bjerkmann.
Prissettingen er allikevel en balansegang, fordi Fretex vil ta vare på giveren, samtidig også kjøperne.
– Oppkjøpere, som kjøper av oss for å selge videre, synes selvfølgelig det er for dyrt for de skal jo tjene på det. Dette er en balansegang. Det skal ikke være sånn at oppkjøperne skal tjene på oss. Samtidig skal vi ha respekt for kunden og giveren, men det er markedet som bestemmer, sier Bjerkmann.
Fretex ønsker unge velkommen
Marianne Bjerkmann er butikkleder hos årets Fretex-vinner, på Alnabrud, og de har spesielt fokus på unge voksne, barn og spesielt nye yngre kunder. Fretex bruker blant annet sosiale medier for å få unge folks oppmerksomhet.
Etterspørselen etter retromøbler har økt, og Fretex Alnabrud har hatt en økning på 23% i møbelsalg dette året.
– Jeg tror mange nå vil ha litt nytt og litt annet. De er lei konseptet med at alt er IKEA. De vil gjerne ha noe IKEA, og fylle på med noe som er litt spesielt. Teak har vært veldig inn et par år nå, så vi ser at gamle møbler fra 70-tallet blir kjøpt av unge, forteller Bjerkmann.
Billigere enn i byen
Helene Olsen bor på Grünerløkka, men har likevel tatt turen ut til Fretex Alnabru for å handle. Hun forteller at hun oppfatter det som billigere på Fretex enn andre brukthandlere inne i byen.
– I de ulike brukthandlerne i byen, må du opp i flere tusen for en stol mens her kan du få samme type stol for kanskje 500 kroner, sier Olsen mens hun peker på et eksempel fra butikken.
Vestlandet merker også retro-trenden
På Fretex Lura, i Sandnes og NLM gjenbruk på Klepp, har de også merket retro-trenden. Butikksjef på Fretex Lura, Tor Nilsen forteller at han selv setter prisene på varene. Selvom han har 30 års erfaring i bransjen, forteller Nilsen at han bommer av og til.
– Noen gjenstander kunne for eksempel vært mye høyere priset, andre lavere. Står en vare lenge uten å bli solgt, finner man ut at det er for dyrt. Vi får også beskjeder fra kundene. De er gode til å gi beskjeder, ler butikksjefen.
Hva tror du er grunnen til at samme typer varer er mye dyrere i Oslo fremfor resten av landet?
– Det er kanskje fordi det er mange flere som jakter på de samme varene. Det er også mange flere folk og retro-interesserte. Men jeg har også hørt det er dyrere på Østlandet, men sånn kommer det sikkert til å foretsette å være, sier Nilsen.