Skuffet over tilbudskampanje
Oslo City er i år med på tilbudskampanjen "Elleville dager" for første gang, men tilbudene står ikke helt til forventningene for noen av kundene.
Senteret har gjennomført stor markedsføring til kampanjen.
Foto: Tina Westbye Lynnebakke
- Det er lettere å gå inn i butikkene når man ser at det er tilbud. Likevel føler vi oss litt lurt, når det utenfor butikkene står store plakater med 199,- og så viser det seg at inne i butikken står det med liten skrift "fra 199,-", forteller de danske venninnene Emma Knudsen (14) og Natasha Hansen (15).
Tradisjon siden 1996
"Elleville dager" har vært en salgskampanje siden høsten 1996 i Steen og Strøm magasin. I år er det første gangen Oslo City er med på denne kampanjen, da de ble kjøpt opp av Steen & Strøm like før julen 2015.
Marketing manager Elin Schjenken Halvorsen forteller at målet er å få med alle butikkene, men siden de bare leier lokaler, kan de ikke tvinges. Opplegget er innarbeidet i de fleste butikkene, nærmest alle har en form for elleville tilbud. De som legger mer arbeid til kampanjen, får også best utbytte.
Forskjeller i omsetningene
- Flere opplever rundt 30-50 prosent høyere salg i denne perioden, så generelt er det større omsetning, sier Halvorsen.
Videre forteller hun at noen av butikkene kjøper inn varer spesifikt for disse dagene. De som har rabatter på nyere varer, viser seg å ha bedre omsetning enn de andre.
Daglig leder på Bik Bok Oslo City, Kjersti Olsen, kan fortelle at de ikke merker noe til bedre omsetning rundt disse dagene. De ønsker heller å sette ned prisene på varene, slik at de kan stille med knalltilbud.
- Vi bestiller ikke inn nye varer med tanke på disse dagene. Istedet tar vi frem gamle varer fra fjorårets sesong. Dette bidrar til at vi får solgt ut fjorårets varer. Likevel stiller vi med sesongvarer, som for eksempel høstjakker, sier Olsen.
Flere kunder enn vanlig
Venninnene Eline Lund Westergaard (18) og Karen Riege (17) visste ikke om tilbudene på forhånd, men synes det var fin markedsføring på senteret.
- Jeg vil ikke si at jeg handler noe mer enn vanlig selv om det er masse tilbud. Finner jeg noe fint til ordinær pris så kjøper jeg heller det, sier Westergaard.
Daglig leder på Bik Bok sier at de får beskjed i god tid før tilbudsdagene setter i gang. Slik får de mulighet til å trykke opp gode plakater og annonser på forhånd.
- Vi merker at det er mange flere som handler i butikken vår under disse dagene. Det er hyggelig, og vi merker at folk er fornøyde med å ha gjort et kupp, forteller Olsen.
Fører tradisjonen videre
Kampanjen ble startet for å øke omsetningen etter at de hadde sett at oktober måned generelt sett var en dårlig salgsmåned. I oktober handler ikke folk like mye som på sommeren, våren eller i jula. Kampanjen ble dermed innført for å øke salget, forteller marketing manager Elin Schjenken Halvorsen.
Dette er en 20 år gammel lang tradisjon som startet hos Steen & Strøm magasin. Nå tilhører ikke de lenger samme eierskap som Oslo City, og denne kampanjen er derfor uavhengig fra dem.
- Dette er helt klart noe vi kommer til å fortsette med fremover, avslutter marketing manager Elin Schjenken Halvorsen.