H&Ms nye kolleksjon kan bli for smal

Klesgiganten er klar med enda en samarbeidskolleksjon. Denne gangen står det franske motehuset Kenzo for tur, men moteekspertene er ikke sikre på om kolleksjonen vil bli like godt mottatt som de tidligere.

Fargerik: H&M x Kenzo byr på sterke farger og mønstre, moteekspert Celine Aagaard er ikke sikker på om kolleksjonen vil falle i smak i Skandinavia.

Det er blitt en årlig tradisjon for H&M å designe samarbeidskolleksjoner med prominente merker. Nå er det Kenzo som teamer opp med den svenske kleskjeden, og føyer seg dermed i rekken med merker som Alexander Wang, Karl Lagerfeld og Isabel Marant.

Forventningene har vært høye, spesielt med suksessen til fjorårets samarbeid, H&M x Balmain, friskt i minnet.

Samarbeidet med Balmain i 2015 ble revet ut av butikkene på få minutter verden over, mens serverne på H&Ms nettside takket for seg sekunder etter slipp. Spenningen er derfor stor når det torsdag 2. november er duket for pre-shopping for VIP-kunder og motepresse, mens kolleksjonen 3. november vil bli tilgjengelig for allmennheten.

Moteekspertene er derimot ikke sikre på om engasjementet vil bli like stort som forrige runde.  

For smal og sær: Celine Aagaard sier kolleksjonen vil bli vanskeligere å forstå for mannen i gata. Foto: Pressefoto/Envelope.no

Celine Aagaard: – Vanskeligere å forstå

Journalist, moteekspert og redaktør i Envelope, Celine Aagaard, sier denne kolleksjonen kan bli oppfattet som smal og sær på grunn av de fargerike plaggene. 

– Jeg tror kolleksjonen er vanskeligere å forstå for mannen i gaten ettersom den er så fargerik. Spesielt her i Skandinavia hvor vi liker rene linjer og lite farger, kan kolleksjonen bli for smal og sær. Balmain-kolleksjonen inneholdt langt flere klassiske nøkkelplagg, og ikke minst signaturkjoler og blazere som folk ville sikre seg til julebordsesongen. I tillegg var designeren Olivier Roustein en stor del av hele lanseringen med sitt sterke nettverk og posisjon i sosiale medier, sier Aagaard. 

Fjorårets samarbeid med Balmain ble en suksess uten like for begge motehusene.

I den stjernespekkede kampanjen hadde kreativ direktør Olivier Rousteing fått med seg årets kanskje fremste modeller med på laget, som Gigi Hadid, Jourdan Dunn og Kendall Jenner. Kolleksjonen ble en stor snakkis på sosiale medier, like mye på grunn av kaoset som fulgte lanseringen, som de kjente navnene som frontet kolleksjonen. 

Aagaard er derimot ikke sikker på om suksessen vil gjenta seg denne gangen. 

– Det er vanskelig å si hvordan hypen blir denne gangen. H&M er dyktige når det kommer til markedsføring, men jeg tror ikke det blir like kaotisk som tidligere. Det er en spenstig og spennende kolleksjon med en tydelig Kenzo-signatur og en fargerik mønstermiks som gjør den helt unik, men personlig ikke helt min stil. Kolleksjonen består av mange showpieces og få baseplagg, derfor tror jeg denne kolleksjonen er rettet mot Kenzo-fansen og de som blir revet med på impuls som elsker print og farger, avslutter Aagaard. 

Eksentrisk og leken: Hege Aurelie Badendyck er glad H&M veksler mellom kommersielt og sært. Foto: Privat Foto: Privat

Hege Badendyck: – Balansen mellom uberkommersielt og sært gjør samarbeidene mer spennende

Krativ konsulent og tidligere Costume-redaktør, Hege Badendyck, tror kolleksjonen er rettet mot den mer trendbevisste kunden. 

– Jeg synes det er kult at kolleksjonen er såpass eksentrisk og leken, med masse farger og full av print fra topp til tå. At de har turt å ta den helt ut er gøy. Jeg tror nok det er den mer trendbevisste kunden som kommer til å gå etter denne kolleksjonen. Men, som i alle designersamarbeidene H&M gjør, er det alltid noe for de fleste. Noen unike plagg man kan sikre seg til en fornuftig pris, så det er alltid en grunn til å stikke innom synes nå jeg, sier Badendyck. 

Hun tror derimot ikke kolleksjonen kommer til å nå opp til H&Ms forrige designsamarbeid med Balmain. 

– Hypen blir nok ikke like stor som med Balmain, ikke her hjemme i alle fall, og det tror jeg H&M er helt inneforstått med. I flere av de asiatiske landene derimot tror jeg det vil bli rimelig ville tilstander. Balansen mellom de uberkommersielle og de noe særere designersamarbeidene er det som gjør disse kolleksjonene spennende og relevante. Å ha spenn i samarbeidene har H&M hatt fokus på hele veien; helt fra Roberto Cavalli i 2007, til Comme Des Garcons året etter. Det er klart de visste at det ene var et større kommersielt prosjekt enn det andre, avslutter Badendyck. 

Teamer opp med ikonisk motefotograf

H&M er ikke ukjent med å samarbeide med de største navnene innen motebransjen. I fjor kunne H&M og Balmain for eksempel skilte med bilder skutt av Mario Sorrenti.

Denne gangen er det den ikoniske mote- og musikkfotografen Jean-Paul Goude som står bak kampanjebildene. Det er heller ikke spart på noe hva gjelder kampanjens ambassadører  som inkluderer Iman, Rosario Dawson, Chance The Rapper, Ryuichi Sakamoto, Chloé Sevigny, Suboi og Xiuhtezcatl Martinez.

Listen er en god blanding kjente navn innen mote og musikk, og nykommere som rapperen og klimaaktivisten Xiuhtezcatl Martinez.

Kampanjen har rettet fokus mot individualitet og personlig stil. Kolleksjonens lookbook fronter derfor alt fra fotograferer, moteredaktører, artister og makeup-artister. Også norske Anna of The North har fått bli med å tolke kolleksjonen på sin måte.

Se utvalg fra kolleksjonen i bildekarusellen under og bedøm selv – er kolleksjonen for sær for Skandinavia? 

Stikkord