Norske papiraviser tapte 740 millioner kroner i fjor
Kraftige fall i annonseinntektene til norske papiraviser, førte i fjor til over 740 millioner kroner i tapte inntekter.
Norske papiraviser tapte 740 millioner kroner på reklameinntekter i 2015. Annonseinntektene til de digitale avisene økte med bare 21 millioner kroner. Det forteller Medietilsynets økonomirapport for 2015, skriver Medier24.
Det anslås at avisenes totale omsetning falt med 835 millioner kroner bare i 2015. Siden 2011 har den totale omsetningen falt med over to milliarder kroner. For 77 aviser falt inntektene med mer enn 10 prosent i 2015, og 12 aviser mistet over 20 prosent.
Til gjengjeld gikk avisenes driftskostnader ned med 7,7 prosent i 2015, og mediehusene har derfor hatt et tilsynelatende godt år rent økonomisk sett. Kostnader til administrasjon og innkjøpte råvarer ble redusert med 634 millioner kroner, mens lønnskostnadene sank med 390 millioner kroner fra nedbemanning i flere store mediehus.
For første gang står avishusene for under halvparten av den totale omsetningen i mediebransjen. Til tross for dårligere omsetning, står avishusene fortsatt sterkest av alle de tradisjonelle mediene.
Langt igjen for nettavisene
Fra 2011 til 2015 har nettavisene fått en økt inntekt på 111 prosent. Til tross for økningen, er det langt igjen før annonseinntektene på nett utlikner nedgangen i papiravisene.