TV 2 kutter i budsjettet til tross for økende inntekt

- Kostnadene øker raskere enn inntektene, mener TV 2-sjef Olav T. Sandnes. Dagbladets Sigrid Hvidsten er uenig i prioriteringene.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes. Foto: Jan-Petter Dahl/TV2

Mandag la Medietilsynet fram sin nyeste rapport over medienes økonomi. Ifølge den øker inntektene til kommersielle TV-kanaler, men tidligere i år varslet TV2 likevel om nedbemanning og kutt på 350 millioner kroner.

Vil tilpasse seg endringer i bransjen

Olav T. Sandnes hadde ikke kapasitet til å kommentere saken, men i en e-post til Dagbladet skriver han begrunnelsen for spareplanen.

-  Rapporten viser fallende marginer for hele bransjen; kostnadene øker raskere enn inntektene. Derfor har vi i TV 2 presentert strategien "TV 2 i 2020", der vi ruster organisasjonen for fortsatt å være Norges fremste leverandør av nyheter og aktualitet, sport og underholdning til norske tv-seere, skriver Sandnes.

Ifølge rapporten viser de kommersielle kringskasterne til en nedgang i driftsresultatet, noe som støtter Sandnes påstand om økonomisk nedgang.

Skaper reaksjoner

Tidligere i høst skrev kulturredaktør i Dagbladet, Sigrid Hvidsten, en kommentar der hun tok et oppgjør med TV 2 sine økonomiske prioriteringer. Hun skrev kommentaren etter at TV 2 la frem spareplanen "TV 2 i 2020", og at samtlige ble tilbudt sluttpakke. 177 ansatte tok imot tilbudet.

I en tid der medieselskapenes økonomi tilsynelatende er under press, mener Hvidsten TV 2 pådrar seg unødvendig mye utgifter ved å ha redaksjoner både i Oslo og Bergen.

- Da kan kanalen slutte med det ekstremt kostnadskrevende dobbeltløpet det er å drifte redaksjoner i både Oslo og Bergen. De kan kutte ned på det som må være absurd høye reiseutgifter, skjære ned på dobbeltarbeid og reisedøgn, spare miljøet for mildt sagt unødvendige flyutslipp, skriver Hvidsten i sin kommentar.

Sigrid Hvidsten. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

TV 2 støtter ikke forslaget

Sissel Kruse, kommunikasjonsrådgiver i TV 2, sier de ikke vil føye seg etter Hvidstens forslag.

-  Flere uavhengige forskningsrapporter, Stortinget og Mediemangfoldsutvalget har konkludert med at det har stor verdi for norsk mediemangfold med en kommersiell allmennkringkaster med hovedkontor utenfor Oslo og det sentrale Østlandet. Vi opplever at det gir oss muligheten til å speile den norske virkeligheten med et annet perspektiv, sier hun.

Kruse vil ikke gå ut med hvor mye utgifter de har ved å ha redaksjoner i både Bergen og Oslo.

Omsetningen økte med over 20 prosent

Rapporten til medietilsynet tar for seg økonomien til avisene og TV-kanalene, både kommersielle og ikke-kommersielle.

- Både kringkasterne og avishusene har bedre lønnsomhet i 2015 enn i 2014, men kringkasternes omsetning vokser og avishusenes økonomi krymper, skriver Medietilsynet på sine sider.

Ifølge rapporten omsatte de kommersielle TV-kanalene i Norge for 6,9 milliarder kroner i 2015. Omsetningen til disse TV-kanalene har økt med 21,5 prosent siste fem årene, mens NRK økte med 12,1 prosent. Avishusene derimot, gikk ned 835 millioner kroner i omsetning i 2015. Likevel ble samme året lønnsomt, da de senket driftsutgiftene med 1 milliard kroner.

– Til tross for massivt fall i annonseinntektene, styrket avishusene lønnsomheten i 2015. Årsaken er at kostnadene ble redusert enda mer enn nedgangen i annonseinntekter, sier Bjørn Tore Østeraas, seniorrådgiver i Medietilsynet.

 

 

 

Stikkord