Lager teater for egen generasjon
Frigruppa Antiteateret setter opp sin tolvte forestilling, nå på Sinsen kulturhus.
Kan man lage teater som ikke er kjedelig? Kan man ta opp noe som er aktuelt i samfunnet, uten at det blir utroverdig og rart? Dette er noen av tingene de unge intativtagerene stilte seg da de stiftet gruppen i 2012. De ble hetende atiteateret og satte seg regler for hva slags teater de skulle lage, blant annet at det aldri skulle være kjedelig.
Nå er gjengen aktuelle med forestillingen What Would Jesus Do, en tolkning av den amerikanske filmen Lars and the real girl, som handler om en merkelig og utstøtt fyr som blir kjæreste med en dukke. Antiteaterets tolkning er satt til ett kristent, norskt ungdomsmiljø.
- Det er en historie om når tro og tvil møtes, og hva som skjer når det er lov å tro på en Gud vi ikke ser, men ikke lov å ha en plastdukke som kjæreste, sier produsent Mikaela Bruhn Aschim.
Har med Skamstjerne
Skam skuespiller Tarjei Sandvik Moe er med i forestillingen. Antiteateret har fått med seg kjente fjes tidligere, som for eksempel Line Verndal fra himmelblå, som var med på oppsetningen gjøkeredet i fjor.
Spiller hovedrollen
Lars skal spilles av Antiteaterets initiativtaker, Even Torgan, som i tidligere produksjoner har vært alt fra ressigsør til hovedrolle. Han gleder seg til preimere.
- Jeg spiller en snål type som fungerer dårlig sosialt. En ganske utypisk teaterrolle, og forskjellig fra meg selv. Jeg prøver å se på folk på gata som minner meg om han, og låner litt fra dem.
Må legge fra seg janteloven
Simen Hovd, dramalærer med master i drama og teater fra NTNU i Trondheim, sier han tror det er viktig for frigrupper å satse.
- Man må legge fra seg janteloven og tørre å gutse. Det er det jeg tror antitetearet har greid å gjøre. Man må ha en passe mengde med faenskap i seg for å tørre å gå opp på scenen for ett parr folk og si, dette har vi laget, se på oss.
Han synes også at Antiteateret er ett godt sted å peke på når han snakker med elevene sine om fremtidige karrierer.
- De er skapende aktører som lager sin egen arbeidsplass. De sitter ikke å venter på at noen skal oppdage dem eller ta dem inn på en skole. De bygger seg opp fra grunn av, og det tror jeg er en viktig og egenskap hvis du ønsker å lage teater i dag.