Kollektivtrafikk på fornybar energi
Byrådet har som mål at all kollektivtrafikk i Oslo skal drives av fornybare kilder innen 2020.
Ute på plassen foran Unibuss sin garasje på Klementsrudstår det et flust av røde Ruter-busser som venter på å bli plukket opp av sjåføren sin. Oppe på pauserommet er det frukt, kaffe og munter stemning. Folk kommer og går, noen skal ut å kjøre, mens en annen har kjørt siden kl 05:00 og er netopp ferdig med første økt. En skjerm på veggen kan fortelle nyheten om at de første elektriske bussene er bestilt og testkjøring kan begynne i løpet av året.
Eva Schnell har kjørt for Unibuss i 10 år og i den tiden har hun kjørt ulike modeller av de røde bussene i Oslo. Unibuss har nemlig et godt utvalg av miljøvennlige alternativer til vanlig diesel-drevne busser.
- Vi har noen hydrogendrevne busser som fungerer strålende, samt mange som kjører på biogass eller biodiesel, sier Eva. Hun er på vei til å starte opp en av de gassdrevne som står parkert ute på plassen. De ser nesten helt like ut som de andre, den eneste forskjellen man kan se er to store tanker på taket, der drivstoffet lagres. Dette er også den eneste grunnen til at de gassdrevne bussene ikke kan kjøre overalt, forteller Eva. De er nemlig for høye til å passere under lave underganger som finnes på noen av rutene.
En av fordelene med å bruke biogass som drivstoff er at det kan produseres av avfallsstoffer som ellers ikke ville bli brukt til noe. Det kan også produseres lokalt.
- Ca halvparten av de bussene vi har her går på biogass. Drivstoffet produseres på et anlegg ved Bekkelaget, der gassen lages av kloakken ifra Oslo. Den store forskjellen på en vanlig buss og denne er knyttet til miljøaspektet. Det som kommer ut av en biogassbuss er stort sett vanndamp, sier hun.
Bussen settes igang og ruller lydløst over plassen. Ved å stå helt forran får man panoramautsikt til omgivelsene som glir forbi. Eva manøvrerer den tomme bussen ut på veien. Hun kan fortelle at bussen har lik motorkraft og forbruk som de dieseldrvne, og at denne bussen er noe mer stillegående.
Snart kommer de elektriske bussene
For et par uker siden kunne Ruter melde at de tar et nytt skritt mot en enda mer miljøvennlig kollektivtrafikk. De første batterielektriske bussene er bestilt, og vil komme på veien i løpet av 2017. I første omgang er det 6 busser som kommer, og Unibuss skal stå for testkjøring av to av dem.
- Dette blir et spennende prosjekt som vi gleder oss til å komme i gang med. Jeg har vært så heldig å allerede fått kjøre en el-buss. Vi hadde de på test her i Oslo, og de fungerte veldig bra, de er stillegående og går godt, sier Eva Schnell.
Testingen vil foregå i to år, og har en prislapp på 43 millioner. Finansieringen er det primært Oslo og Akershus som står for, i tillegg til midler fra Enova.
Byrådsleder Raymond Johansen er fornøyd med utviklingen:
- Det er gledelig at Oslos første batteridrevne busser er på vei, og viser at det ambisiøse målet vi har gitt Ruter om at hele kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være fornybar i 2020, er realistisk. Dette bidrar til at flere av Oslos innbyggere kan ta gode miljøvennlige valg når de skal få hverdagen til å gå opp, sa byrådsleder Raymond Johansen til Ruter i en pressemelding.
Trikken og T-banen går allerede på strøm som har opprinellsesgaranti i vannkraft. Også fergene skal over på annen energi, Ruter skriver på sine sider at "det skjer mye i utviklingen av nullutslipps- og lavutslippsteknologi for båt, og i løpet av 2020 skal kun fornybar energi brukes på båtene". Med de nye bussene ser det ut til at alt ligger til rette for en litt renere by framover.